۹ فروردین ۱۳۹۲، ۲۲:۲۳
کد خبر: 80596594
T T
۰ نفر
آفريقاي جنوبي: برنامه اي براي اعزام نيرو به كنگو كينشازا ندارد

پرتوريا – نيروي دفاع ملي آفريقاي جنوبي روز جمعه اعلام كرد درحال حاضر برنامه اي براي اعزام نيروي نظامي ويژه و جنگنده به شرق كشور جمهوري دمكراتيك كنگو ندارد.

بگزارش ایرنا، سخنگوی نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی در بیانیه ای گفت كه پرتوریا درخواستی از سوی سازمان ملل برای اعزام نیروی به جمهوری دمكراتیك كنگو دریافت نكرده است.

'مابانگا' گفت: اگر سازمان ملل قطعنامه ای را در این خصوص صادركرده باشد ، نیروی نظامی برای رفتن به ماموریت نیازمند دریافت دستورالعمل از سوی دولت آفریقای جنوبی هستند.

وب سایت روزنامه 'سیتی زن' روز جمعه گزارش داد كه آفریقای جنوبی، موزامبیك و تانزانیا قرار است شماری از نیروهای نظامی ویژه شان را تا ماه جولای آینده به جمهوری دمكراتیك كنگو اعزام كنند.

به گزارش این روزنامه، اعزام این نیروها متعاقب حمایت شورای امنیت سازمان ملل از گسیل حداقل دو هزار نیروی نظامی ویژه به شرق جمهوری دمكراتیك كنگو صورت می گیرد.

براساس این گزارش، دولت آفریقای جنوبی پیشتر گفته است كه در اعزام این نیروهای جدید به جمهوری دمكراتیك كنگو مشاركت خواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، اگر چه در حال حاضر درحدود 20 هزار نیروی نظامی صلح بان سازمان ملل در شرق جمهوری دمكراتیك كنگو مستقر هستند اما بدلیل ضعف آنان در پایان بخشیدن به دو دهه جنگ دراین كشور مورد انتقاد قرار گرفته اند.

پیش از مصوبه جدید شورای امنیت، بان كی مون دبیركل سازمان ملل از اعضای این شورا خواسته بود تا مجوز استقرار یك نیروی ویژه جنگنده در جمهوری دمكراتیك كنگو صادر كند.

دبیر كل سازمان ملل عنوان كرده بود كه ، این نیروی ویژه بایستی این توانایی را داشته باشد تا با كمك یا بدون كمك نیروهای دولتی جمهوری دمكراتیك كنگو، رهبری عملیات علیه تمامی گروه های مسلحی كه صلح در شرق این كشور را تهدید می كنند، در دست بگیرد.

این اولین بار است كه نیروهای صلح بان سازمان ملل ماهیت جنگنده پیدا می كنند.

ˈابراهیم ابراهیم ˈ معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی در ماه گذشته میلادی گفته بود پرتوریا متعهد است كه با جامعه بین الملل برای اعزام نیروهای بی طرف به جمهوری دمكراتیك كنگو مشاركت كند.

وی با اشاره به نتایج نشست فوق العاده سران كشورهای ˈعضو جامعه توسعه جنوب آفریقاˈ (ساداك )در موازمبیك و مذاكرات آنان در خصوص وضعیت جمهوری دمكراتیك كنگو، گفت: ماموریت این نیروها در چارچوب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

پس از كشته شدن 13 تن از نیروهای آفریقای جنوبی در حمله اخیر شورشیان جمهوری آفریقای مركزی به 'بانگویی'، افكار عمومی دراین كشور بشدت بر روی اعزام نیروهای نظامی به مناطق بحرانی قاره آفریقا حساس شده است.

دولت آفریقای جنوبی پیش از این 200 نیروی نظامی اش را برای حمایت از دولت ˈ فرانسوا بوزیزهˈ و برای مقابله با شورشیان موسوم به ˈسلكاˈ به بانگویی پایتخت جمهوری آفریقای مركزی اعزام كرده بود.

این تعداد نیروهای نظامی اعزام شده ، نیمی از نیروهایی است كه آفریقای جنوبی متعهد شده بود كه به جمهوری آفریقای مركزی اعزام كند .

خاورم .1552