۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۰۵
کد خبر: 80594500
T T
۰ نفر
مشكلات شبكيه چشم در نوزادان نارس سبب كوري مي شود

تهران - فوق تخصص شبكيه چشم با بيان اينكه مشكلات شبكيه چشم در نوزادان نارس سبب كوري مي شود ، افزود: تشخيص و درمان به موقع بيماري هاي شبكيه چشم دراين گونه نوزادان نيازمند بررسي دقيق است.

'محمد ریاضی اصفهانی ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: طبق بررسی هایی كه در بیمارستان فارابی انجام شده، مشكلات شبكیه چشم در نوزادان نارس متولد شده در 5 سال اخیر افزایش داشته است.

رتینوپاتی ( آسیب شبكیه ) در نوزادان نارس یكی از اختلالات مربوط به چشم است كه در اثر عدم تكامل طبیعی عروق خونی شبكیه در نوزادان نارس ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: یكی از این بیماریها رتینوپاتی (مشكلات شبكیه) در نوزادان نارس است كه این بیماری از مهمترین بیماری های قابل پیشگیری نابینایی در كودكان است.

فوق تخصص شبكیه چشم خاطر نشان كرد : بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس چند هفته پس از تولد بروز پیدا می كند. این بیماری در مراحل پیشرفته زخم در شبكیه و عوارضی نظیر جدا شدگی شبكیه، خونریزی زجاجیه، انحراف چشم، و تنبلی چشم دیده می شود؛ بسیاری از نوزادان مبتلا به رتینوپاتی دچار نزدیك بینی خواهند شد.

وی گفت : بسیاری از نوزادان نارس پس از به دنیا آمدن در بیمارستان ها و بخش های وی‍ژه در دستگاه های خاص نگه داری می كنند كه عاری از اكسی‍ژن است كه در این صورت بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

به گفته وی نوزادان نارس به دلیل رشد ناكافی عروق شبكیه چشم بیشتر در معرض بسته عروق قرار می گیرند و عروق جدیدی ایجاد می شود كه مراجعه آگاهانه والدین و تیم پزشكی در بخش های بیمارستان ها می تواند این بیماری را به موقع تشخیص و درمان كنند.

ریاضی اصفهانی خاطر نشان كرد : در كشور ما علم چشم پزشكی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و متخصصان چشم پزشكی می توانند با بررسی های دقیق چشمی این نوزدان را شناسایی و درمان كنند.

وی اضافه كرد : حدود 20 تا 30 درصد از نوزادان نارس متولد شده می توانند به نوعی دچار این اختلال شوند كه شدت و ضعف دارد.

فوق تخصص شبكیه چشم خاطر نشان كرد : در بررسی های انجام شده در نوزادان نارس وزن كمتر از 2000 گرم و همچنین سن تولد كمتر از 35 هفته بارداری در ابتلا به این بیماری نقش داشته است.

ریاضی اصفهانی با بیان اینكه برای پیشگیری از این بیماری نیازمند طرح ملی و غربالگری نوزادان است اضافه كرد : خوشبختانه ضرورت این كار در وزارت بهداشت موردتوجه قرار گرفته و از آن به عنوان طرح ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است كه در آینده غربالگری این بیماری انجام خواهد شد.

وی درمورد درمان رتینوپاتی نوزادان نارس گفت : این بیماری در اكثر موارد قابل درمان است و لیرزتراپی یكی از روش های درمان این بیماری است كه متاسفانه جراحی در این بیماری رضایت بخش نیست.

علمی (4)**1354**1588
۰ نفر