۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۲۱
کد خبر: 80594008
T T
۰ نفر

گزارشي كه تحسين جهانيان را برانگيخت

۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۲۱
کد خبر: 80594008
گزارشي كه تحسين جهانيان را برانگيخت

وين - پرونده سال 1391 درحالي بسته شد كه پيشرفت هاي ايران در عرصه هاي مختلف علم و فناوري، مورد توجه و تحسين صاحب نظران قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، در ماه پایانی سال گذشته و همزمان با انتشار خبر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته ای ایران، خبر دیگری نیز جهانیان را مبهوت كرد و نشان داد كه ایرانیان علاوه بر پیشرفت درعرصه هسته ای ، دیگر مرزهای علمی و فناوری را نیز درمی نوردند.

ارایه گزارش موفقیت بزرگ متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پرتاب كاوشگر پیشگام حامل موجود زنده در پنجاهمین اجلاس كمیته علمی و فنی سازمان ملل (كوپوس) تحسین جهانیان را برانگیخت.

در این اجلاس كه در ماه پایانی سال گذشته در وین برگزار شد، گزارش جدیدترین دستاورد فضایی جمهوری اسلامی ایران ارایه شد كه مورد توجه و تحسین مجرب ترین متخصصان جهان در این عرصه قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران با این پیشرفت خود در حقیقت پنجمین كشوری است كه این اقدام را در عرصه فضا برای استفاده صلح آمیز و پیشرفت علم و تكنولوژی انجام داده است.

تمامی شركت كنندگان در اجلاس كوپوس در وین، موفقیت های جمهوری اسلامی ایران را تحسین و تاكید كردند كه علم و دانش مرز نمی شناسد و همه كشورها در عرصه علمی به ویژه در استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، باید با هم همكاری كنند.

پنجاهمین اجلاس كمیته فرعی علمی - فنی كوپوس (كمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو) با شركت نمایندگان 74كشور جهان و شماری از سازمان های بین المللی غیردولتی و نهادهای علمی، فنی ، دانشگاهی وهمچنین موسسات وابسته به سازمان ملل در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار شد.

كمیته علمی فنی كوپوس مستقر در وین با پنجاه سال سابقه فعالیت، نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است كه به بررسی ابعاد علمی، فنی و دستاوردهای فناوری فضای كشورهای عضو می پردازد.

جمهوری اسلامی ایران جزو 24كشور بنیانگذار كوپوس و از اعضای فعال این نهاد بین المللی درعرصه فضایی است.

هیات جمهوری اسلامی ایران دراین اجلاس، گزارشی درخصوص نظارت بروضع خشكسالی و استفاده از اطلاعات دریافتی از ماهواره ها ارایه كرد.

موضوعات مرتبط با سنجش زمین از راه دور توسط ماهواره ها و نظارت بر وضع محیط زیست، پسماندهای فضایی، تحولات اخیر در سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی، وضع آب و هوایی فضا، استفاده از منابع انرژی هسته ای در فضای ماورای جو، اشیای نزدیك به زمین ، فعالیت های بلند مدت پایدار در فضای ماورای جو، بررسی ابعاد فنی مدار زمین بویژه ارتباط فضایی از دیگر محورهایی بودند كه در این اجلاس بین المللی بررسی شد.

كمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو كه مقر آن در وین است یك نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در زمینه استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو محسوب می‌شود و74 كشور عضو كوپوس، هرسال آخرین دستاوردها در زمینه بهره برداری ازعلوم و فناوری فضایی در كشورهای مختلف را مرور كرده و ابعاد و تاثیرات همه جانبه و روزافزون آن در زندگی فردی و اجتماعی را بررسی می كنند.

اروپام 1344 ** 1064