۳۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۴۷
کد خبر: 80590251
T T
۰ نفر
دانفورد بار ديگر وعده واگذاري تامين امنيت استان وردك را به افغان ها تكرار كرد

كابل - فرمانده نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان روز چهارشنبه پس از ديدار با رييس جمهوري افغانستان بار ديگر وعده واگذاري مسووليت امنيتي استان وردك به نيروهاي افغان را كه به چالشي بين كابل و واشنگتن تبديل شده است، تكرار كرد.

به گزارش ایرنا، دفتر اطلاع رسانی ناتو در كابل روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام كرد: ژنرال 'جوزف دانفورد' فرمانده كل نیروهای آمریكایی و ناتو در افغانستان درخصوص واگذاری مسئولیت امنیتی استان ‎وردك با حامد كرزی رئیس جمهوری افغانستان به توافق رسیده است.

براساس این گزارش ؛ ژنرال دانفورد پس از دیدار صبح امروز خود با كرزی، گفت كه در گفت وگوهای سازنده با رئیس جمهوری، وزیران دفاع و كشور افغانستان به توافقاتی دست یافتیم.

هرچند حدود ده روز از مهلت دو هفته ای حامد كرزی به نیروهای وِیژه آمریكایی برای خروج كامل از استان وردك می گذرد اما این نیروها همچنان در استان وردك حضور دارند و براساس بیانیه جدید ناتو انتقال مسولیت در این استان قرار است كه به مرور به افغان ها واگذار شود.

پیش از این با سپری شدن مهلت كرزی به نیروهای آمریكایی برای خروج از استان وردك كه همجوار كابل پایتخت افغانستان است، مردم خشمگین این استان و شهروندان كابل با تظاهراتی گسترده در پایتخت افغانستان به لزوم اجرای فرمان رییس جمهوری افغانستان تاكید كردند و هشدار دادند در صورتی كه این فرمان در اسرع وقت اجرا نشود، عواقب ناگواری در انتظار نیروهای خارجی در استان وردك خواهد بود.

نظامیان ویژه آمریكایی در استان وردك به قتل های سازمان یافته، شكنجه و آزار مردم متهم هستند.

درحالی كه مسوولان و مردم استان وردك اسناد و شواهدی را برای اتهامهای نظامیان آمریكایی ارائه كرده اند و شورای امنیت ملی افغانستان به ریاست حامد كرزی نیز براساس این اسناد و شواهد دستور اخراج نظامیان آمریكایی را از وردك صادر كرد، اما ناتو این اتهامها را رد می كند و مدعی است كه شواهدی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

آساق/1501**1392