تغيير وزير ارتباطات و ممانعت مجلس از ادغام اين وزارتخانه

تهران - ممانعت مجلس شوراي اسلامي از ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با وزارت راه و شهرسازي، تغيير وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و صدور پروانه اپراتور چهارم از مهمترين رويدادهاي اين حوزه در سال 1391 بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، موضوع ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت راه و شهرسازی و ایجاد یك وزارتخانه واحد تحت عنوان وزارت امور زیربنایی ، در سال جاری به محل اختلاف نظر دولت و مجلس تبدیل شد .

'رضا تقی پور ' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذر ماه سال 1391 از وزارت بر كنار و 'علی نیكزاد' وزیر راه و شهرسازی بعنوان سرپرست این وزارتخانه اداره امور را در دست گرفت .

برنامه دولت، تشكیل یك وزارتخانه واحد تحت عنوان وزارت امور زیر بنایی بود كه با مخالفت مجلس شورای اسلامی و پس از آن مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و سرانجام 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری ، ' محمدحسن نامی ' را بعنوان وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی كرد كه با رای اعتماد مجلس ، جایگزین تقی پور شد.



**حضور وزیران ارتباطات كشور های عضو اكو در تهران

از رویدادهای مهم سال 1391 در عرصه ارتباطات وفناوری اطلاعات ، برگزاری اجلاس وزیران ارتباطات كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی (اكو) در تهران بود .

نخستین اجلاس وزرای ارتباطات عضو اكو آبان ماه سال 91 در دو سطح كارشناسی و وزارتی در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران به مدت سه روز برگزار شد.



** صدور پروانه فعالیت اپراتور چهارم در حوزه ارتباطات

شورای اقتصاد مجوز پروانه اپراتور چهارم برای اتصال منازل به فیبر نوری را مرداد ماه سال 1391 صادر كرد. پروانه این اپراتور برای اجرای طرح اتصال فیبر نوری به منازل با صدور مجوز به نام 'شركت ایرانیان نت ' وارد مرحله اجرایی شد.

با راه‌اندازی اپراتور چهارم پهنای باند 20 مگابیتی به منازل ارایه می شود.



** افزایش تعرفه مكالمات تلفن ثابت شهری 12 تا 28 درصد

كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در20 فروردین ماه سال 1391 بنا بر درخواست شركت مخابرات ایران، ‌افزایش تعرفه های تلفن ثابت شهری را تصویب و ابلاغ كرد.

بنا به مصوبه كمیسیون ، تعرفه تلفن ثابت شهری 12 تا 28 درصد افزایش یافت و كمیسیون دلیل این امر را جلوگیری از زیاندهی شبكه تلفن ثابت مخابرات عنوان كرد.



** رایتل و چالش بر سر مكالمه تصویری

اپراتور سوم تلفن همراه ( رایتل ) با انتشار فتاوی تعدادی از مراجع تقلید در رابطه با خدمات مكالمه تصویری با چالش های فرهنگی روبرو شد .

نخستین فتوا در زمینه مكالمه تصویری اپراتور سوم از سوی آیت‌الله مكارم‌شیرازی صادر شد ، ایشان در پاسخ به استفتاء مقلدین عنوان كرد: به یقین مفاسد این كار از فواید آن بیشتر است و منشا مفاسد جدیدی در جامعه ما كه متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است، خواهد شد و با توجه به اینكه ضرورتی برای اصل این كار نیست بنابراین شركت‌های خصوصی و دولتی باید از آن خودداری كنند.

آیت‌الله صافی‌ گلپایگانی نیز درباره استفاده از سیم كارت های رایتل اعلام كردند: استفاده از آن در امور حلال فی‌نفسه مانعی ندارد.



** برگزاری نمایشگاه تلكام و الكامپ

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابراتی و اطلاع رسانی موسوم به 'ایران تلكام' ، با حضور 200 شركت ایرانی و 25 شركت خارجی ، از 24 تا 27 آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی برگزار شد.

همچنین ،هجدهمین نمایشگاه بین المللی الكترونیك، كامپیوتر و تجارت الكترونیك19 تا 22 آذر ماه 1391 ، علاقمندان را در نمایشگاه بین المللی تهران گردهم آورد.



**تغییر شیوه كنونی محاسبه هزینه ADSL و راه اندازی ایمیل داخلی

از این پس هزینه ADSL به صورت حجمی محاسبه می شود ، با این روش هزینه سرویس ADSL شامل یك هزینه نگهداری ماهانه و هزینه ترافیك مصرفی است كه مشترك ، متناسب با ترافیك استفاده شده هزینه می‌پردازد.

راه اندازی ایمیل داخلی، تغییر تعرفه اینترنت پرسرعت ( ADSL)، بهره برداری از دیتاسنتر استانی كشور در استان خوزستان ، تغییر تعرفه مكالمات بین الملل ، اتصال 20 هزار مدرسه به شبكه اینترانت ، شروع ثبت نام تلویزیون اینترنتی از دیگر رویدادهای مهم حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات در سال 1391 بود .

اقتصام(5)**1579**1561