۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 80587246
T T
۰ نفر
يك كارشناس خانواده:نسل جوان به الگوهاي سالم، ‌شجاع و خداترس نياز دارد

تهران - يك كارشناس خانواده گفت: نسل جوان امروز براي پرهيز از بسياري از ناهنجاري ها و آسيب هاي اجتماعي نياز به الگوهايي سالم ،‌شجاع و خداترس دارد.

'حسین علیزاده كوزه كنان'روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: ‌بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی جامعه نظیر سرقت، مواد مخدر، بی توجهی به قانون، رعایت نكردن حقوق شهروندی از بی توجهی افراد به معنویات و اخلاق در زندگی ناشی می شود.

وی درباره عوامل تاثیرگذار بر این آسیب ها، اظهار داشت: ویژگی های شخصیتی كودك، روابط عاطفی والدین با یكدیگر، آزارهای دوران مدرسه از جمله عواملی هستند كه می تواند در بروز و ظهور ناهنجاری های یادشده نقش داشته باشند.

این مدرس مهارت های خانواده ادامه داد: شكست های تحصیلی پی در پی، عدم احساس امنیت روانی در خانواده و مشكلات مادی و معیشتی خانواده نیز می تواند در شكل گیری زمینه های بی توجهی به قانون و حقوق شهروندی نقش موثری ایفا كند.

علیزاده ریشه همه رفتارهای ناپسند را در اینكه فرد احساس خود ارزشمندیش را از دست داده، عنوان كرد و گفت: به عنوان مثال فرد معتاد به جای بهره مندی از لذات معنوی و روان شناختی به لذات نامشروع ظاهری پناه می برد و برای فرار از مشكل خود، آرامش موقت ناشی از مصرف مواد مخدر را برمی گزیند.

وی كه عامل رسیدن جامعه به سعادت و عزتمندی را آرامش و آسایش می داند،‌ افزود: برخی خانواده ها آسایش(امكانات مالی)دارند ولی آرامش(احساس خود ارزشمندی)ندارند آنچه باید مدنظر قرار گیرد و رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره كردند، برخورداری از یك سبك زندگی است كه در آن آرامش و آسایش همراه هم باشد.

علیزاده درباره نقش دولت و نهادهای حاكمیتی در این زمینه ابراز داشت: دولتمردان، ‌مسئولان نظام، علما و نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش می توانند در تربیت فرزندان سالم و خانواده های عزتمند نقش بسزایی داشته باشند.

وی با بیان اینكه جوانان نسل حاضر بسیار هوشمند هستند، افزود: آنها بدون تبلیغات می توانند از مسئولان و بزرگان رفتارهای خوب نظیر اخلاص در كار، ادب اجتماعی، ‌امانت داری و تقوای الهی را الگو گرفته و آنها را سرلوحه كار خود قرار دهند.

این كارشناس خانواده با اشاره به اینكه الگوهای عملی ماندگارتر و موثرتر هستند، اضافه كرد: ‌روانشناسان معتقدند 75 درصد الگوها از طریق مشاهده و دیدن شكل می گیرد.

وی ایجاد آرامش روانی، امنیت شغلی در ادارات و كارخانه ها، امانتداری در مسائل مالی، حل مشكلات مردم و گره گشایی از كار آنها، ‌انتخاب افراد باتقوا و شایسته برای تصدی یك پست را از عواملی ذكر كرد كه می تواند در جلوگیری از ناهنجاری های ذكر شده موثر باشد.

علیزاده با تاكید بر نقش خانواده ها در پیشگیری از بروز رفتارهای ناهنجار در جامعه، افزود:‌ پیوسته خدا را ناظر بر اعمال خود دیدن، آموزش كنترل خشم، مهارت عذرخواهی در برابر اشتباه، احترام به شخصیت افراد و دوری از اهانت به دیگران از جمله مسائلی است كه خانواده را بسوی ثبات رفتاری سوق می دهد بنابراین ریشه رفتارهای سالم، داشتن بهداشت روانی و ریشه بهداشت روانی، احساس خود ارزشمندی است.

اجتمام(4)1880**1558