۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 80587189
T T
۰ نفر

مستندهاي ايراني براي نوروز باستاني

۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 80587189
مستندهاي ايراني براي نوروز باستاني

تهران - 19 مستند شاخص ايراني كه بخشي از تاريخ، فرهنگ، هنر و جغرافياي اين سرزمين را به تصوير مي كشند، در تعطيلات نوروزي از شبكه مستند سيما پخش مي شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، پخش این مستندها از 28 اسفند آغاز می شود و هر روز ساعت 11 صبح علاقه مندان آثار مستند شاهد پخش یكی از این آثار خواهند بود.

'خلیج فارس'، 'مارهای ایرانی'، 'شهر زیرزمینی'، 'بر كرانه پارس'، ' سرزمین پدری' و 'خوزستان' از جمله آثار مستند شاخصی هستند كه در نوروز پخش می شوند.

مستند 'خاور خانم' به كارگردانی كاوه حدادی كه 28 اسفند پخش می شود، درباره

زنی است كه خانه‌اش در ارتفاعات شمال ایران را به یك رستوران تبدیل می كند و از این راه با ایجاد كارآفرینی یك تحول اجتماعی و اقتصادی در منطقه كوچك زندگی‌اش به وجود می‌آورد.

'فرهاد به روایت آئیش' مستندی است كه به كارگردانی 'مختار نامدار' نگاهی دارد به زندگی فرهاد آئیش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران كه 29 اسفند پخش می شود.

30 اسفند همچنین قرار است مستند 'سرزمین پدری' به كارگردانی عبدالستار كاكایی پخش شود كه روایتگر زیبایی های خطه ایلام است؛ این مستند با استفاده از تصویربرداری هوایی زیبایی های استان ایلام را به تصویر می كشد.

'كرانه های اروند' مستند روز نخست فروردین است كه به كارگردانی حبیب علوانی شهرهای اروند و آبادان، خرمشهر، مینوشهر و فرهنگ مردم و آثار باستانی آنجا و نحوه زندگی مردم را به نمایش می‌گذارد.

'مارهای ایرانی' كه قرار است دوم فروردین پخش شود به كارگردانی حسین صافی ساخته شده، گونه های مختلف مارهای ایرانی را دستمایه خود قرار داده است.

'تاراز' عنوان مستندی از فرهاد ورهرام است كه در سال های 1366 و 1367 ساخته شده است و كوچ عشایر بختیاری را در دو استان خوزستان (منطقه گرمسیر) و چهارمحال و بختیاری (منطقه سردسیر) به تصویر می كشد.

'خوزستان ' مستندی است كه روز چهارم فروردین از دریچه دوربین اُرُد زند زیبایی های فرهنگی ، طبیعی و تاریخی این استان را به تصویر می كشد.

شبكه مستند برای پنجم فروردین نیز مستند 'روایتی از مشروطه' را در نظر گرفته است كه به كارگردانی سعید تارازی مكان هایی كه انقلاب مشروطه در بستر آن جان گرفته و رخ داده اند، به تصویر می كشد؛ تهران، تبریز، چهارمحال بختیاری، رشت و قزوین شهرهایی هستند كه ماجرای مشروطه این مستند در آنجا دنبال می شود.

'شهر زیر زمینی' مستند روز ششم فروردین است كه به كارگردانی امیر نیك یار و با اجرای محمدعلی اینانلو به شهر زیرزمینی نوش آباد كاشان سفر می كنند.

شهر زیر زمینی (اویی) كه در زیر بافت شهر نوش آباد بصورت دست كن ایجاد شده و چندین هزار متر وسعت دارد از عمق 4متری تا عمق 18متری زمین فضاهای متعددی از جمله اطاق راهرو و چاهها و كانالهای زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار كنده شده است.

این معماری بی نظیر با این شكل ساختاری در جهان منحصر به فرد بوده و تاكنون با توجه به آثار به دست آمده در كاوش های باستان شناسی قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد كه در دوره های مختلف تاریخی كاربرد نظامی و دفاعی داشته است.

شبكه مستند برای روز هفتم فروردین مستند ' اگر عزت به قهوه خانه نیاید' را در نظر گرفته است كه به كارگردانی فرشاد فداییان درباره قهوه‌خانه‌ای در یك آبادی است.

'بر كرانه های پارس' عنوان مستند دیگری است كه شهرام درخشان آن را ساخته و تاكنون جوایز متعددی را دریافت كرده است؛ این مستند به خلیج فارس می پردازد و سیر تاریخی رویداد های آن را مرور می كند.

' همسران حاج عباس' داستان زندگی دو پیرزن به نام های سكینه و نیم تاج است كه در خانه ای قدیمی در شهر قزوین زندگی می كنند. آنها همسر مرد متوفی به نام حاج عباس هستند كه سالها پس از مرگ همسرشان ، بدون داشتن فرزند با یكدیگر زندگی می كنند.

این فیلم كه نهم فروردین پخش می شود تاكنون در جشنواره های خارجی و متعددی حضور داشته و بر اساس فیلمنامه ای از محسن عبدالوهاب و كارگردانی وی در سال 1380 تولید شده است.

'الیمایی ها، حاكمان كوچ نشینی' نیز دهم فروردین پخش می شود و به كارگردانی جمال اسكویی است به تاریخ قوم الیمایی می پردازد و بر مبنای شواهد به جا مانده از این قوم كوچ نشین اسرار شگفت انگیز تاریخ سرزمینمان را برملا می كند. تمدن الیمایی یكی از حكومت های محلی منطقه خوزستان در دوران انتقال قدرت از بین سلوكیان به پارتیان محسوب می شود.

مستند تحسین شده 'خلیج فارس' در جدول پخش روز یازدهم فروردین قرار دارد و

به تلاش نافرجام برخی كشورها برای تغییر این نام تاریخی و همیشه جاودان می پردازد. اُرُدعطارپور نویسنده و كارگردان این مستند است.

مستند 'دكتر جناب' كه 12 فروردین پخش می شود، ساخته منوچهر مشیری است؛ این مستند روایت گر زندگی دكتر كمال الدین جناب، استاد ممتاز فیزیك و پایه گذار علوم تجربی در ایران است.

'خانه ایوب' ساخته فرشاد فداییان مستند كوتاهی است كه 13 فروردین پخش می شود و یك روز از زندگی و كار یك خانواده روستایی را به تصویر می كشد.

'صد سالگی' عنوان مستند دیگری از منوچهر مشیری است كه به مناسبت صدمین سال تولد زنده یاد پروفسور محمد حسن گنجی پدر جغرافیای نوین و بنیانگذار هوا‌شناسی در ایران ساخته شده استو 14 فروردین پخش می شود.

مستند 'یك خواب و صد بیداری' كه قرار است 15 فروردین پخش شود به كارگردانی سیدحامد حسینی از زاویه نگاه یك كودك به روایت جنگ 33 روزه لبنان می پردازد.

جدول پخش فیلم های مستند نوروزی با مستند 'حیات در حیاط' در 16 فروردین خاتمه می یابد؛ این مستند به معماری ایرانی بخصوص معماری حیاط های مركزی در خانه های قدیمی ایران می پردازد و سعی دارد رابطه و كاربرد این حیاط ها را با زندگی مردم و ارتباط آن با اندرونی خانه ها را به تصویر بكشد.

فراهنگ(1)2025**1588