۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80555201
T T
۰ نفر
روزنامه مليت: تركيه درباره  موشك هاي پاتريوت دروغ مي گويد

آنكارا- روزنامه 'مليت' چاپ تركيه نوشت: ادعاي آنكارا در مورد استقرار آتشبارهاي موشك هاي پاتريوت براي حفظ جان مردم تركيه دروغ است و هدف اصلي آن حفاظت از سامانه راداري سپر موشكي ناتو مي باشد.

به گزارش ایرنا، 'ملیح عاشق' نویسنده روزنامه ملیت در مقاله 'موشك های دروغ' كه روز چهارشنبه منتشر شد، افزوده است: تركیه ادعا كرده كه هدف استقرار آتشبارهای موشك پاتریوت ناتو، تامین امنیت مردم در قبال حمله احتمالی سوریه است، ولی منابع موثق بر این عقیده اند كه هدف اصلی از این اقدام، حفظ امنیت ناتو و حفاظت از سامانه راداری سپر دفاع موشكی این پیمان می باشد.

مقاله نویس ملیت می افزاید: سامانه راداری سپر موشكی ناتو در منطقه مالاتیا در جنوب تركیه، وظیفه دارد موشك های پرتابی به سوی این سامانه، اسراییل و كشتی های جنگی آمریكا در دریای مدیترانه را شناسایی كند كه برای ناتو اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل آتشبارهای پاتریوت برای حفاظت از این سامانه راداری در خاك تركیه مستقر شده است.

نویسنده ادامه داده است: مجله دفاعی آمریكا (Defense News) فاش كرده است كه هدف اصلی استقرار پاتریوت در تركیه، مقابله با حمله موشكی احتمالی كشورهای همسایه تركیه به اسراییل یا كشتی های جنگی آمریكا در دریای مدیترانه است.

بر پایه این گزارش، دیپلمات ها عقیده دارند كه انتخاب موشك های پاتریوت به این دلیل بوده است كه سیار و قابل حمل می باشند و در صورت لزوم به مناطق دیگری كه اكنون مستقر هستند، منتقل خواهد شد.

هم اكنون شش آتشبار موشكی پاتریوت متعلق به آمریكا، آلمان و هلند در مناطق آدانا، غازی آنتپ و قهرمان ماراش مستقر شده است و حدود 1200 نظامی وابسته به این سامانه ها از سه كشور غربی نیز در تركیه حضور دارند.

نویسنده در پایان اضافه می كند: ادعای آنكارا در مورد پاتریوت ها هر چه باشد، منابع موثق می گویند كه این موشك ها از سامانه راداری سپر موشكی ناتو حمایت و نه مردم تركیه حمایت خواهند كرد.

خاورم ** 2010** 230**1516