۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۰۷
کد خبر: 80554955
T T
۰ نفر
امسال  344 ميليون دلار كالا  از گمرك آستارا به خارج از كشور صادر شد

آستارا ـ مديركل گمرك شهرستان مرزي بندر آستارا اعلام كرد : در 11 ماه سالجاري ، 614 هزار تن كالاي غيرنفتي به ارزش 344 ميليون دلار از گمرك آستارا به خارج از كشور صادر شده است .

' جهانگیر بخشی ' روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت : این میزان صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 23 درصد و از نظر ارزش 15 درصد افزایش داشته است .

وی علت افزایش وزنی صادرات را افزایش صدور كالاهایی مثل سیمان و محصولات كشاورزی ذكر كرد .

وی همچنین محصولات كشاورزی ، مواد غذایی ، سیمان و گچ ، شوینده ها ، محصولات شیمیایی ، پارچه و صنایع دستی ، فرش و موكت ، البسه ، كیف و كفش ، مصالح ساختمانی ، مصنوعات پلاستیكی ، كالاهای صنعتی ، محصولات معدنی و مصنوعات فلزی را عمده كالاهای صادره شده از گمرك آستارا عنوان كرد .

بخشی افزود : این كالاها اغلب به كشورهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و روسیه صادر شده است .

وی در ادامه میزان صادرات چمدانی گمرك آستارا در 11ماه امسال را 15 هزار تن كالا و به ارزش 36 میلیون دلار اعلام كرد .

وی اظهار داشت : این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 18 درصد و از نظر ارزش 33 درصد افزایش داشته است .

بخشی مواد غذایی ، البسه ، مواد پلاستیكی و محصولات كشاورزی را عمده كالاهای صادرات چمدانی از گمرك آستارا اعلام كرد و گفت : این كالاها اغلب توسط مسافران به كشور جمهوری آذربایجان صادر شده است .

به گزارش ایرنا ، گمرك آستارا به عنوان یك اداره كل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان ، ترانزیت داخلی و خارجی ، كارنه تیر بین المللی ، مبداء و مقصد كارنه تیر ، كاپوتاژ ، امور مسافری ، مرجوعی ، امانت های پستی و قضایی فعالیت می كند .

این گمرك رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی كشور و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال كشور را دارد .

شهرستان بندری آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان ، سومین مرز پرتردد كشور محسوب می شود به طوری كه سالانه نزدیك به یك میلیون نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می كنند . ك/3

/604 / 535