۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 80554398
T T
۰ نفر

لندن - دولت انگليس قصد دارد بخشي از بودجه كمك هاي خارجي خود را به امور نظامي و امنيتي اختصاص دهد، حركتي كه با مخالفت بينادهاي خيريه و سازمان هاي امدادي مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه و در پایان سفر رسمی خود به كشور هند در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ثبات و امنیت اولویت بیشتری نسبت به امور توسعه ای دارد و من معتقدم كه وزارت دفاع می تواند در مواقع ضرورت از بودجه وزارت توسعه بین الملل استفاده كند.

بر اساس گزارش منابع رسمی دولت انگلیس سالانه حدود 10 میلیارد پوند از طریق وزارت توسعه بین الملل برای كمك های خارجی هزینه می كند كه بخش عمده آن در پروژه های توسعه ای و اجتماعی در كشورهای نیازمند مصرف می شود.

نخست وزیر انگلیس گفت: ما باید اطمینان حاصل كنیم كه بودجه وزارت توسعه بین الملل به درستی و عاقلانه مصرف شود و اگر ما بتوانیم از این بودجه برای تقویت ثبات و امنیت در كشورهای هدف استفاده كنیم در واقع به توسعه آنها كمك كرده ایم.

وی افزود: وزارتخانه های توسعه بین الملل، امور خارجه و دفاع همكاری نزدیكی با هم دارند و بنابراین می توان از كمك های خارجی برای تقویت ثبات و امنیت در مناطق شكننده و كشورهای فروشكسته استفاده كرد.

كامرون اظهارداشت: ما برای مقابله با فقر در جهان وظیفه ای اخلاقی داریم ولی در عین حال مسئولیت هایی نیز در مورد امنیت ملی خود داریم كه می توانیم با كمك به كشورهای درگیر در منازعه و تقویت ثبات و امنیت در آن مناطق، در این مسیر حركت كنیم.

به گفته منابع رسمی در انگلیس، تغییر مسیر بودجه كمك های خارجی به امور دفاعی و امنیتی به این معنی خواهد بود كه در آینده صدها میلیون پوند از این كمك ها در اموری نظیر صلح بانی و عملیات ایمن سازی مصرف می شود.

این منابع در عین حال تاكید دارند كه بودجه كمك های خارجی در ماموریت های رزمی هزینه نخواهد شد.

نحوه مصرف بودجه كمك های خارجی انگلیس طی سال های اخیر همواره موضوعی جنجالی بوده و بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس بویژه از حزب حاكم محافظه كار بر ضرورت كاهش بودجه كمك های خارجی در شرایط دشوار كنونی تاكید داشتند.

آنان بویژه با طرح های دولت برای كاهش بودجه وزارت دفاع و همزمان حفظ یا افزایش بودجه وزارت توسعه بین الملل مخالفت می كردند. به نظر می رسد سخنان امروز كامرون باعث خشنودی این دسته از سیاستمداران بشود.

در همین حال حزب لیبرال دموكرات موتلف كوچكتر در دولت ائتلافی انگلیس مخالف كاهش بودجه كمك های خارجی و یا اختصاص آن به امور نظامی و امنیتی است.

'مالكولم بروس' از نمایندگان حزب لیبرال دموكرات در این باره گفت: تغییر جهت بودجه كمك های خارجی به امور نظامی غیرمنصفانه است... ما نمی توانیم این بودجه را برای جبران كمبودها در وزارت دفاع استفاده كنیم.

'مكس لاسون' از مدیران سازمان خیریه 'آكسفام' نیز تاكید كرد: بودجه مربوط به كمك های خارجی باید صرف امور انسان دوستانه نظیر ساخت بیمارستان شود نه بالگردهای جنگی.

وی افزود: وقتی به رغم مشكلات اقتصادی، میلیاردها پوند برای كمك به كشورهای خارجی اختصاص می یابد، نباید این بودجه به سمت امور نظامی منحرف شود... مردم انتظار دارند كه این بودجه صرف اموری نظیر آموزش پرورش و ساخت مدارس شود.

اروپام**345