۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۴۰
کد خبر: 80541095
T T
۰ نفر
20 ميليارد ريال براي احياي تالاب بين المللي هامون اختصاص يافت

زاهدان - مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: 20 ميليارد ريال براي اجراي مرحله نخست طرح احياي تالاب بين المللي هامون در شمال استان اختصاص يافت.

'خسرو افسری' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مرحله برنامه های مختلفی از جمله لایروبی ورودی های آب كه به تالاب هامون منتهی می شود، كانال كشی در تالاب برای مهار آب های روان كه هم اینك میزان آن جزئی است و آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در تالاب اجرا می شود.

وی اظهار كرد: برای اجرای كامل مرحله نخست احیای تالاب بین المللی هامون 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طرح احیا و مدیریت تالاب هامون بر اساس بودجه های تخصیصی با استفاده از نظرات كارشناسان محیط زیست در مراحل مختلف در سال های آینده اجرا خواهد شد.

افسری افزود: با اجرای طرح احیای تالاب هامون، پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان تا حد زیادی برطرف خواهد شد و همچنین در مسائل اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار كرد: تالاب هامون به لحاظ اقتصادی برای ساكنان سیستان اهمیت بسزایی دارد و از نظر زیست محیطی نیز منبعی عظیم و مهم به شمار می رود، از این رو احیای آن تاثیر زیادی بر كشاورزی و تغذیه محیط زیست منطقه دارد.

وی از برگزاری كنفراس تالاب ها با حضور محققان و كارشناسان زیست محیطی سراسر كشور در خردادماه سال آینده در زاهدان خبر داد و گفت: استفاده از نظرات كارشناسان و محققان شركت كننده در این همایش تاثیر مثبتی در بهبود روند احیای تالاب هامون خواهد داشت.

تالاب بین المللی هامون یكی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود كه با مساحتی حدود پنج هزار و 700كیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه كویری و بیابانی شرق كشور، در منطقه سیستان و در محدوده 60 درجه و 39 دقیقه تا 61 درجه و 35 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 15 دقیقه تا 31 درجه و 32 دقیقه عرض شمالی واقع شده است.ك/3

7307/653/330
۰ نفر