۱۶ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 80528597
T T
۰ نفر
افتتاح 36 پروژه حمل و نقلي در دهه فجر امسال

تهران - معاون وزير راه و شهرسازي گفت: 36 طرح و پروژه ريلي، آزادراهي، بزرگراهي و راه اصلي به طول يك هزار و 905 كيلومتر و با اعتباري بالغ بر 22 هزار و 508 ميليارد ريال در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره برداري مي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'احمد صادقی' روز دوشنبه در نشستی خبری با بیان عملكرد یك ساله شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، افزود: در بخش پروژه های ریلی، 3 طرح به طول 197 كیلومتر و با اعتباری حدود چهار هزار و 620 میلیارد ریال افتتاح می شود.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اضافه كرد: این پروژه ها شامل راه آهن اینچه برون به طول 80 كیلومتر و با اعتباری حدود یك هزار و 400 میلیارد تومان و راه آهن خواف - هرات به طول 77 كیلومتر و با اعتباری حدود یك هزار و 165 میلیارد تومان و راه آهن میانداب - مهاباد به طول 40 كیلومتر در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

صادقی سپس با اشاره به پروژه های آزادراهی كه در ایام دهه فجر امسال افتتاح می شود،‌ گفت: این پروژه ها شامل چهار طرح آزادراهی به طول 175 كیلومتر و با اعتباری بالغ بر 5 هزار و 752 میلیارد ریال است.

وی افزود: 85 كیلومتر از آزادراه ساوه - همدان با اعتبار یك هزار و 900 میلیارد ریال، 20 كیلومتری پایانی آزادراه زنجان به همدان با اعتباری نزدیك به یك هزار و 192 میلیارد ریال، قطعه چهارم آزادراه تهران شمال حدفاصل چالوس به مرزآباد به طول 20 كیلومتر و بخشی از آزادراه حرم تا حرم حد فاصل قم - گرمسار از جمله طرح های آزادراهی قابل افتتاح در ایام دهه فجر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ، سپس پروژه های بزرگراهی قابل افتتاح در ایام دهه فجر را 19 طرح برشمرد و گفت: این پروژه ها به طول 904 كیلومتر و با اعتباری بالغ بر 927 میلیارد ریال افتتاح می شوند.

به گفته وی، بزرگراه كنار گذر جنوبی بومهن، بزرگراه یزد - ابركوه، بزرگراه گرگان - بجنورد، بزرگراه داران - دورود، بزرگراه تربت حیدریه - گناباد از جمله پروژه های بزرگراهی قابل افتتاح در دهه فجر است.

صادقی در ادامه به پروژه های راه اصلی كه در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، اشاره كرد و گفت: این پروژه ها شامل 9 طرح و به طول 625 كیلومتر و با اعتباری بالغ بر دو هزار و 760 میلیارد ریال است .

وی با بیان اینكه افتتاح واریانت گردنه امامزاده هاشم به طول 5 كیلومتر از جمله پروژه های مهم راه اصلی به شمار می رود، گفت: با افتتاح این پروژه با اعتباری نزدیك به یك هزار و 130 میلیارد ریال در ایام دهه فجر، یكی از نقاط سانحه خیز جاده های كشور حذف می شود.

صادقی افزود: گردنه امامزاده هاشم در محور هراز، نزدیك ترین راه بین پایتخت و شمال به شمار می رود كه هرساله شاهد سوانح زیادی در این مسیر بودیم ، با ساخت این واریانت مشكلات تلفات جاده ای و سوانح رانندگی در این بخش مرتفع خواهد شد.



** سال 91 ، سال طلایی در احداث زیربناهای حمل و نقل كشور

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور سپس به عملكرد این شركت در سال جاری اشاره كرد و گفت: زیرساخت ها حمل و نقل یكی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی به شمار می رود و كشوری كه بتواند در این بخش، زیرساخت های مورد نیاز خود را بسازد، به سرعت مسیر رشد و توسعه را طی خواهد كرد.

صادقی با بیان اینكه هم اكنون حدود 29 هزار كیلومتر انواع شبكه های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی در دست احداث است، افزود: امسال یك سال طلایی و درخشان از نظر احداث زیربناهای حمل و نقلی به شمار می رود.

وی افزود‌:‌ با وجود محدودیت هایی كه از بابت تحریم به وجود آمده و از سوی دیگر میزان اعتبارات به حداقل رسیده، دولت با ابتكار عمل خوب و ایجاد طرح مهرماندگار این محدودیت ها را به كمترین سطح خود رسانده است و تلاش دارد طرح هایی كه به علت این محدودیت ها سال ها روی زمین مانده بود را تا قبل از پایان دولت دهم به بهره برداری برساند.

وی سپس اوراق مشاركت و فروش سهام شركت های دولتی را از مهمترین منابع تامین اعتبارات طرح مهر ماندگار برشمرد و گفت: منابع مهر ماندگار در حقیقت سرمایه هایی است كه دولت آن را تامین كرده تا پروژه های عمرانی را هر چه سریعتر به بهره برداری برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری 54 پروژه ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی به طول دو هزار و 638 كیلومتر با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

صادقی افزود: از این تعداد پروژه هایی كه از ابتدای سال جاری تا دهه فجر امسال به بهره برداری رسیده اند ، 18 پروژه به طول 733 كیلومتر و اعتباری بالغ بر 7 هزار و 603 میلیارد ریال است.

به گفته وی، این پروژه ها شامل 17 طرح بزگراهی و راه اصلی به طول 661 كیلومتر و اعتباری بالغ بر 5 هزار و 733 میلیارد ریال و همچنین یك پروژه آزادراهی به طول 72 كیلومتر و اعتباری بالغ بر 850 میلیارد ریال است.

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در ادامه با اشاره به پروژه هایی كه تا تیرماه سال 92 به بهره برداری می رسند، گفت: این پروژه ها شامل 3 هزار و 180 كیلومتر انواع شبكه های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی است كه با اعتباری بالغ بر 57 هزار و 179 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.



** افتتاح قطعه چهارم آزادراه تهران شمال

صادقی سپس از افتتاح قطعه چهارم آزادراه تهران شمال تا پایان امسال خبر داد و گفت: این قطعه حدفاصل چالوس تا مرزن آباد به طول 20 كیلومتر است كه كار آسفالت، نصب علائم و گاردیل آن انجام شده است.

وی افزود: تنها سه كیلومتر باقی مانده منتهی به چالوس این قطعه به علت سرما و بارش برف هنوز آسفالت نشده است كه تلاش می شود این مقدار نیز نهایتا تا پایان سال به پایان برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس به سایر قطعات این آزادراه اشاره كرد و اظهار داشت: قطعه یك آزادراه تهران شمال هم اكنون 50 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و در تلاش هستیم مشكل فاینانس آن حل شود كه در نهایت این قطعه نیز تا پایان سال 92 به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینكه مشكل تملك اراضی منطقه یك آزادراه تهران شمال حل شده است، گفت: این قطعه از مهمترین بخش آزادراه تهران شمال به شمار می رود كه با بهره برداری از آن 60 كیلومتر فاصله تهران چالوس كوتاه تر می شود.

صادقی اضافه كرد: در قطعات 2 و 3 آزادراه تهران شمال هنوز عملیاتی صورت نگرفته است ضمن اینكه به سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد كه در این مورد با بخش خصوصی به توافقاتی رسیدیم و آنها نیز در مرحله مطالعات اولیه هستند.



** بدهی زیادی به پیمانكاران نداریم

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در ادامه با اشاره به بدهی به پیمانكاران نیز گفت: تقریبا بدهی زیادی به پیمانكاران نداریم و تاكنون بیش از 50 درصد مطالبات آنها را پرداخت كرده ایم.

صادقی افزود: از اواخر بهمن ماه نیز فروش اوراق مشاركت را شروع خواهیم كرد كه از محل آن به علاوه مانده تخصیص پروژه های مهر ماندگار، مانده بدهی به پیمانكاران صفر خواهد شد.

وی با بیان اینكه شركت ساخت و توسعه یك هزار و 700 میلیارد تومان اوراق مشاركت خواهد فروخت، اظهار داشت: كلی بدهی به پیمانكاران كمتر از 200 میلیارد تومان است.



** پروژه جدیدی را تعریف نمی كنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینكه سیاست وزارت راه و شهرسازی تعریف پروژه جدید نیست، گفت: تمام تلاش این است كه پروژه های نیمه تمام را به پایان برسانیم.

صادقی افزود: اعتبارات شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در درجه اول به اتمام پروژه های نیمه تمام اختصاص می گیرد، به همین دلیل تلاش می كنیم پروژه ها را به اتمام و به بهره برداری برسانیم.

اقتصام (3) ** 1574**1601