۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۴:۱۵
کد خبر: 80525072
T T
۰ نفر
مفسر سياسي: سياست خصمانه تركيه عليه سوريه نامشروع و اشتباه است

آنكارا - مفسر سياسي تركيه حمايت دولت آنكارا از گروه هاي تروريستي در سوريه را مغاير با حقوق بين الملل ، نامشروع و اشتباه ارزيابي كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، 'كمال سوندیك' مفسر سیاسی پایگاه خبری 'خبر راست' در مقاله ای تحت عنوان 'گود راهبردی' این مطلب را عنوان كرد.

این نویسنده با اشاره به اینكه دكترین سیاست خارجی دولت تركیه بر اساس كتاب 'ژرف راهبردی' نوشته 'احمد داود اوغلو' وزیر خارجه این كشور استوار است، افزود: این كتاب 10 سال پیش به نگارش در آمد و در این مدت مشخص شد كه واقعیتهای منطقه با تصورات داوداوغلو در این مورد منطبق نیست.

سوندیك با انتقاد از سیاستهای خصمانه آنكارا در قبال همسایگانش به ویژه در مورد سوریه نوشت: تركیه با ادعای تبدیل شدن به یك بازیگر جهانی و طراح منطقه ای، وارد عمل شد و امروزه در داخل مرزهای خود محبوس شده است.

وی افزود: حمایت از تروریستهای كشورهای همسایه و دادن امكانات لجستیكی به آنان كه علیه دولت مشروع سوریه فعالیت مسلحانه دارند ، نامشروع است و مشخص نیست كه آتشی كه از این جهنم بیرون می آید، دامن چه كسانی را در منطقه خواهد گرفت.

نویسنده با اشاره به اینكه برای تبدیل شدن به یك بازیگر جهانی باید با بازیگران اصلی جهان درگیر شد و در صورت لزوم تاوان آن را پس داد، اضافه كرد: تركیه این راه را انتخاب نكرده بلكه راه دومی را كه همسویی با آمریكا ، ناتو و اتحادیه اروپا است برگزیده زیرا بازیگران اصلی به كشوری مانند تركیه اجازه وارد شدن به جرگه آنان را نمی دهند.

این مفسر سیاسی نوشت: تركیه كه خود با مشكل تروریسم مواجه است ، اكنون از تروریستهای سوری حمایت می كند و مشخص نیست كه فردا چگونه می تواند دیگر كشورها را به مقابله با تروریسم دعوت كند.

خاورم ** 2010**230**1651