۷ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80515272
T T
۰ نفر
سايه روشن هاي هفته نخست اجراهاي صحنه اي تئاتر فجر

تهران - هفته نخست اجراهاي صحنه اي سي و يكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در حالي به پايان رسيد كه برخي از اتفاقات و حواشي آن در پاره اي از مواقع پررنگ تر از متن حوادث خودنمايي مي كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، با پایان یافتن بخش نخست جشنواره تئاتر فجر كه مربوط به اجراهای جنبی تئاترهای خیابانی (نمایش های آیینی)، مسابقه رادیو تئاتر و اجرای شهرستانی آثار حاضر در این رویداد در پنج استان فارس، البرز، كهگیلویه و بویر احمد، گلستان و سمنان بود، بخش اصلی این جشنواره با اجرای آثار صحنه ای و خیابانی در بخش مسابقه از تاریخ دوم بهمن ماه آغاز شد.



** از گلایه دانشجویان به نحوه فروش بلیت ها تا صدور بیش از ظرفیت كارت های 'وی آی پی'

نحوه فروش بلیت های جشنواره امسال كه ابتدا به صورت عرضه اینترنتی و مازاد آن به شكل فروش گیشه ای برنامه ریزی شده بود با حاشیه هایی از قبیل تمام شدن موجودی سالن های در مدت زمان كوتاه، مشخص نشدن ظرفیت فروش بلیت ها برای دانشجویان تئاتر و ازدحام فراوان متقاضیان دریافت بلیت نمایش ها در مقابل مجموعه تئاترشهر همراه بود.

در این بین برخی از دانشجویان نسبت به تمام شدن زودهنگام بلیت آثار این جشنواره به خصوص نمایش های خارجی و عدم اختصاص سهمیه فروش در شكل رایانه ای آن به دانشجویان تئاتر گله مند بودند كه در این باره حسن جودكی مسوول سامانه فروش بلیت های جشنواره دلیل این نارضایتی را به ظرفیت محدود تالارهای نمایشی و تكثر متقاضیان برای دریافت بلیت آثار راه یافته به جشنواره تئاتر فجر عنوان كرد.

صدور بیش از حد كارت های 'وی آی پی'، خبرنگاری و نامه های مكتوب برای فعالان رسانه های دیداری و شنیداری از دیگر مواردی بود كه اعتراض اغلب تماشاگران و حتی مسوولان سالن ها را به همراه داشت؛ این مساله در دو روز اول جشنواره باعث به وجود آمدن بی نظمی هایی در استقرار میهمانان ویژه و خبرنگاران شد كه خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاش مدیریت مجموعه تئاترشهر و همراهی اعضای روابط عمومی این مجموعه در ساماندهی صفوف تماشاگران برای ورود به تالارهای نمایشی، حاشیه های دو روز ابتدایی تا حد بسیار بالایی فروكش كرد و شكل سازمان یافته تری به خود گرفت.



** از اعتراض بازیگر 'ترن' تا نخستین حضور علی نصیریان در تئاتر فجر

نمایش 'ترن' به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و كارگردانی نیما دهقان كه پیش از آغاز جشنواره اجراهای عمومی خود را به پایان برده بود در دو روز ابتدایی اجراهای تئاتر فجر میزبان علاقه مندان تئاتر بود. حسین پاكدل در پایان آخرین اجرای این نمایش در تاریخ سوم بهمن ماه، كه با استقبال بالایی از سوی مخاطبان رو به رو شد با انتقاد از مدیریت فرهنگی در حوزه تئاتر كشور از حذف شدن بخش هایی از این نمایش برای اجرا گله كرد كه این انتقاد با دو واكنش رو به رو شد.

واكنش نخست در راستای تایید سخنان این بازیگر بود و واكنش دوم به آن دسته از افرادی باز می گشت كه اعتقاد داشتند اگر این بازیگر به حذفیات بخش های این نمایش اعتراض داشت چرا تا آخرین روز اجرای عمومی این اعتراض را به شكل مستقیم و در مواجهه با مخاطبان عنوان نكرد و در زمانی این نقد را مطرح كرد كه مخاطبان با شور و علاقه خاصی به تماشای این نمایش در قالب اجراهای جشنواره تئاتر فجر نشسته بودند كه در میان آنها میهمانانی از هنرمندان خارجی حاضر در این رویداد نیز حضور داشتند، كه این كار نمی توانست برای اعتبار و شان تئاتر ایران آن هم در قامت جشنواره فجر رفتاری منطقی و صحیح باشد.

اما در كنار این اتفاق نه چندان خوشایند، حضور علی نصیریان بازیگر پیشكسوت تئاتر كشور با بازی در نمایش 'هفت شب با مهمان ناخوانده در نیویورك' به نویسندگی و كارگردانی فرهاد آییش كه برای نخستین بار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر صورت می گرفت شور و هیجان خاصی را برای مخاطبان، مسوولان، هنرمندان و حتی اعضای گروه اجرایی این نمایش ایجاد كرد.

نصیریان كه در دهه نخست پیروزی انقلاب اسلامی در تعدادی از آثار نمایشی حضور داشت هیچگاه موفق نشده بود كه با آن آثار در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رود تا آنكه در جشنواره سی و یكم پای این هنرمند باسابقه به حضور در این رخداد بزرگ نمایشی باز شد.



** از مصدوم شدن بازیگر 'ویتسك' تا غافلگیری مخاطبان نمایش 'میم و مانیا'

نمایش 'ویتسك' به كارگردانی رضا ثروتی كه اجراهای عمومی خود را پیش از جشنواره تئاتر فجر آغاز كرده بود، به دلیل قرار گرفتن در بخش 'مسابقه تئاتر بین الملل' مقرر شده بود تا در روزهای دوم و سوم بهمن ماه دو اجرا در جشنواره داشته باشد، اما به دلیل مصدوم شدن 'بابك حمیدیان' از بازیگران این نمایش در صحنه فیلمبرداری، كارگردان این نمایش (رضا ثروتی) در جایگاه بازیگر قرار گرفت تا خللی در اجرای این اثر نمایشی ایجاد نشود.

اما نخستین نمایش بخش بین الملل جشنواره سی و یكم فجر به اجرای 'میم و مانیا' از كشور ارمنستان به كارگردانی 'آرا هاروتونیان' بازمی گشت. این نمایش موزیكال كه با تكنیك نمایش 'پانتومیم' اجرای می شد، دو اجرا در روزهای سوم و چهارم بهمن ماه در تالار سنگلج داشت كه با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان رو به رو شد. قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی نیز از تماشاگران این اثر نمایشی در اجرای روز دوم آن بود.



** از گلایه های كارگردان 'روز سیاوش' تا تغییر یكی از اعضای هیات داوران

نمایش 'روز سیاوش' برگرفته از داستان های شاهنامه فردوسی به نویسندگی و كارگردانی شكرخدا گودرزی كه از آثار پربازیگر این دوره از جشنواره تئاتر فجر به شمار می رفت، در اجرای اول خود به دلیل آنچه از سوی كارگردان به دیر رسیدن كمك هزینه های گروه نمایشی عنوان شد، در شرایطی به صحنه رفت كه تعدادی از بازیگران آن با لباس شخصی و 'تی شرت' در صحنه این نمایش كه حال و هوای اساطیری دارد حاضر شدند كه این حركت با انتقاد مخاطبان رو به رو شد.

اما مهدی شفیعی معاون اداری و مالی اداره‌ كل هنرهای نمایشی با بیان آنكه كمك هزینه این گروه در تاریخ مقرر و مطابق زمان بندی از پیش تعیین شده به گروه پرداخت شده بود در مقام پاسخگویی به ادعای كارگردان این اثر برآمد، هر چند با تكمیل شدن لباس بازیگران، این نمایش در اجرای دوم با دكور و لباس كامل میزبان مخاطبان خود بود.

خسرو خورشیدی طراح صحنه، كارگردان و از اعضای هیات داوران مسابقه 'تئاترایران' به دلیل كسالت و بیماری بعد از گذشت تنها یك روز از آغاز جشنواره از سمت خود كناره گیری كرد و سعیدكشن فلاح دبیر سی و یكمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی حكمی فریدون علیاری مدرس دانشگاه و طراح صحنه را جایگزین وی در تیم داوری مسابقه تئاتر ایران كرد.



** حضور مدیر مركز هنرهای نمایشی و معاون امور هنری ارشاد در تالارهای نمایشی

حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی در اغلب روزهای برگزاری جشنواره با سر زدن به تالارهای نمایشی در كنار نظارت نزدیك بر انجام امور و برطرف ساختن برخی از آسیب ها، به تماشای برخی از آثار نمایشی نشستند و در پایان اجراها ضمن گفت و گو با هنرمندان این آثار از نزدیك با مشكلات آنها در راه تولید آثار آشنا شدند.

آشنا در نخستین روز اجراهای صحنه ای با انتخاب نمایش 'خانه شیشه ای' از شهرستان آبادان به شكل نمادین نیز اثبات كرد كه بر گفته خود مبنی بر حمایت از آثار شهرستانی استوار است و در پایان نمایش به گروه نمایشی قول داد در صورت فراهم شدن شرایط، مراحل اجرای عمومی این اثر در تهران را فراهم خواهد ساخت.

همچنین شاه آبادی نیز با حضور در اجرای عمومی نمایش 'سیزده' به كارگردانی روزبه سجادی حسینی و نمایش '7 + 7' از كشور لبنان از نزدیك با عوامل گروه به گفت و گو پرداخت و در مورد فراهم كردن اجرای عمومی 'سیزده' و دعوت مجدد از گروه لبنانی قول های مساعدی به كارگردانان آثار داد.



** از تلاش مسوولان حراست و روابط عمومی تئاتر فجر تا اشتباهات خبرنگاران سیما

مسوولان حراست، تیم مدیریتی و همكاران روابط عمومی مجموعه تئاترشهر به دلیل برخی ازدحام های به وجود آمده و بی نظمی در اشغال شدن صندلی های فروخته تالارهای نمایشی این مجموعه توسط برخی از افرادی كه دارای كارت 'وی آی پی' بودند، با حضور در تالارهای نمایشی از نزدیك به برقراری نظم در تالارها كمك می كردند.

همچنین به علت عدم توجیه مناسب تصویربرداران سیما جهت پوشش خبری برنامه های تلویزیون در پاره ای از مواقع مشاهده می شد كه این افراد برای پوشش تصویری با دوربین به وسط صحنه نمایش می رفتند و علاوه بر، بر هم زدن تمركز بازیگران، اعتراض مخاطبان را نیز موجب می شدند. این حركت در كنار زحمت این افراد برای پوشش هر چه وسیع تر جشنواره تئاتر فجر بیانگر عدم توجیه این افراد از سوی مسوولان بود كه كار نمایش به دقت و تمركز بالایی نیازمند است و حضور آنها در صحنه ممكن است باعث بر هم خوردن تمركز بازیگران آثار نمایشی شود.

بدون شك برگزاری این رویداد نمایشی با تمام گستردگی خود نمی تواند خالی از حاشیه باشد اما تلاش مسوولان در كنار صعه صدر و فرهنگ بالای مخاطبان هنر نمایش می تواند نوید دهنده این موضوع باشد كه در هفته دوم اجراهای عمومی این جشنواره كمتر شاهد برخی اتفاقاتی باشیم كه در روزهای نخستین بیشتر به چشم می آمد.

فراهنگ(5)**9266

سرخط اخبار فرهنگ