۲۴ دی ۱۳۹۱، ۱۸:۱۲
کد خبر: 80497379
T T
۰ نفر
آيت الله سبحاني: انتخاب رييس جمهوري به شيوه پارلماني صورت گيرد

قم- آيت الله'جعفر سبحاني' از مراجع عظام تقليد در پيشنهادي خواستار برگزيدن رييس جمهوري كشور از طريق نظام پارلماني شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی این مرجع تقلید، آیت الله سبحانی در این باره گفت: صاحبنظران بهتر است در این زمینه اظهار نظر كنند تا اگر هم بدلیل ضیق وقت به این دوره از انتخابات نرسید، در انتخابات بعدی مبنای نظر قرار گیرد.

وی اظهار كرد: اتحاد و یگانگی، رمز پیروزی ملت ها در تمام زمینه هاست،

'وحدت كلمه' سبب می شود كه همه نیروها در یك جا متمركز شوند و بزرگترین آرزوها را جامه عمل بپوشاند.

وی یادآور شد: ملت سرافراز ایران، در دوازدهم فروردین 1358، قریب به اتفاق به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت داد و پس از تحمل سالیان دراز رنج و درد، بهترین نظام سیاسی را پی ریزی كرد و در حقیقت معجزه قرن را در منطقه، در سایه 'انسجام' خود پدید آورد.

وی ادامه داد:قرآن مجید، ملت های متفرق و پاره پاره را به سان كسی می داند كه در دل چاه قرار گرفته و مرگ و نابودی در كمین اوست، مگر این كه به 'حبل الله وحدت' چنگ بزنند و از این تنگنا بیرون آیند.

آیت الله سبحانی تصریح كرد:'اتحاد ملت ایران' چیزی نیست كه ارزان به دست آمده باشد بلكه در سایه ایثارگری هزاران شهید این موهبت الهی به دست آمده و برای دیگر كشورهای منطقه، اسوه و الگو شده است.

وی افزود: انتخاب رییس جمهوری، از طریق رای مستقیم مردم، هر چند با قانون اساسی همسوست و خود نگارنده نیز در تصویب این قانون در خبرگان نخست، به آن رای مثبت دادم، ولی پیامدهای ناگوار این گزینش در شرایط كنونی، ملت را بر آن می دارد كه در آن تجدیدنظر كنند.

آیت الله سبحانی خاطرنشان كرد: اجرای این اصل به این شیوه، مایه گسترش خصومت، به جای رقابت شده است و زیربنای نظام اسلامی را كه همان وحدت مردم است، تهدید می كند.

وی افزود: این نوع تجدیدنظر دور از واقعیت نیست و راهكار قانونی دارد و در گذشته هم در مورد برخی از مواد قانون اساسی تجدیدنظر انجام گرفت و به رای ملت گذاشته شد.

آیت الله سبحانی خاطرنشان كرد: پیامدهای گزینش مستقیم رییس جمهوری، چیزی نیست كه بر كسی پوشیده باشد چرا كه نیروهای سیاسی به دو گروه تقسیم شده اند و هر یك می كوشد بخشی از ملت را به سوی خود بكشاند و طبعا وحدت كلمه ملت با این شیوه دچار آسیب فراوان می شود.

وی گفت: هنگام تبلیغات انتخاباتی، آنچنان اسراف و زیاده روی رخ می دهد كه میلیاردها ثروت ملت ایران، به كاغذ و مقوا و سپس به زباله تبدیل می شود.

آیت الله سبحانی افزود: در مرحله سوم، این نوع گزینش سبب می شود برخی از این گروه ها، اصول اخلاقی را نادیده گرفته و شخصیت های برجسته كشور را تخریب و متهم سازند و از همین طریق، دشمنی كه در كمین است، از این راه بهره سیاسی برده و ملت را نسبت به نظام بدبین می كند.

وی ادامه داد: هنوز كه قریب شش ماه به موعد انتخابات مانده است،بحث و گفت و گو در این موضوع به رسانه ها، مطبوعات و افكار عمومی كشور كشیده شده و است آنها به جای پرداختن به مسائل لازم و حیاتی، به این موضوع می پردازند.

آیت الله سبحانی گفت: در ماه های نزدیك به ایام انتخابات، اغلب وزارتخانه ها و ادارات بزرگ، فعالیت خود را كم كرده و همگی متوجه این موضوع هستند كه چه كسی برگزیده می شود و ضرر چنین كم كاری و رها كردن امور نیز بر كسی پوشیده نیست.

وی خاطرنشان كرد: اینها یك رشته پیامدهای ناگوار است كه این نوع گزینش دارد و پیامدهای دیگری نیز دارد كه از بیان آنها صرفنظر می كنم.

وی گفت: در این شرایط پیشنهاد می شود كه رییس جمهوری كشور، از طریق مجلس و نمایندگان ملت برگزیده شود، زیرا مجلس خانه ملت است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی،منتخبان ملت اند و گزینش آنها به معنی گزینش مردم است و از این طریق مشكل بزرگی كه دامنگیر وضع سیاسی ماست، مرتفع می شود.

وی گفت: گاهی مشاهده می شود یك نوع دو گانگی میان مجلس و دولت وجود دارد و مسلما این دوگانگی به زیان همگان است ولی گزینش رییس جمهوری از طریق پارلمان، این مشكل را نیز برطرف می كند.

وی افزود: این جانب این پیشنهاد خود را در اختیار مطبوعات و رسانه ها قرار می دهم و از علاقه مندان و صاحبنظران هم درخواست می كنم كه اثباتا و نفیا به نقد این نظریه بپردازند تا شاید آنچه به صلاح ملت و كشور عزیز ماست، رخ دهد.

آیت الله سبحانی گفت: اگر بدلیل ضیق وقت، این پیشنهاد در این دوره قابل اجرا نباشد، برای دوره های بعد، می تواند كارآمد و سودمند واقع شود.

7401/1535
۰ نفر