۲۴ دی ۱۳۹۱، ۱۶:۳۸
کد خبر: 80497222
T T
۰ نفر
استاندار آذربايجان غربي:مركز مطالعات درياچه اروميه راه اندازي مي شود

اروميه - استاندار آذربايجان غربي با تاكيد بر احياي درياچه اروميه با استفاده از شيوه هاي علمي گفت: مركز مطالعات درياچه اروميه سال آينده در اروميه تاسيس و راه اندازي مي شود.

وحید جلال زاده روز یكشنبه در جلسه ستاد راهبردی دریاچه ارومیه افزود: دانشگاه های استان در خصوص مباحثی از قبیل آسیب شناسی وضع موجود دریاچه ارومیه و برگزاری همایش های بین المللی كم كاری می كنند و ضروری است در این خصوص بیشتر فعال شوند.

وی اضافه كرد: دانشگاه صرفا محلی برای تربیت دانشجو نیست بلكه یكی از ابعاد وجودی دانشگاه ها، انجام كارهای تحقیقی و پژوهشی است و انتظار می رود دانشگاه های استان با ظرفیت علمی خوبی كه دارند به پژوهش و تحقیق بیش از پیش اهمیت قائل شوند.

جلال زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری موفق 'همایش بین المللی دریاچه ارومیه' ادامه داد: علمی كردن موضوع دریاچه ارومیه، فضاسازی در افكار عمومی و رسانه ای داخلی و خارجی و حاصل شدن یك اجماع سیاسی، اجرایی و علمی در رابطه با موضوع دریاچه ارومیه از جمله پیامدهای مثبت رگزاری 'همایش بین المللی دریاچه ارومیه' بوده است.

استاندار آذربایجان غربی افزود: برگزاری 'همایش بین المللی دریاچه ارومیه' نشان داد كه موضوع دریاچه ارومیه یك موضوع سیاسی نیست بلكه اتفاقاتی كه امروز در خصوص این دریاچه رخ داده محصول تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در دراز مدت می باشد كه حل این مشكلات نیازمند راهكارهای علمی و اجرایی صحیح است.

جلال زاده یاد آور شد: دبیرخانه 'همایش بین المللی دریاچه ارومیه' دائمی می باشد و از تمام كسانی كه طرح و راهكار علمی برای كمك به احیای این دریاچه دارند درخواست می شود تا طرح های خود را به این دبیرخانه ارسال نمایند.

وی اضافه كرد: از دانشجویان دوره های كارشناسی ارشد و دكتری در سراسر كشور كه در رابطه با دریاچه ارومیه طرح های مطالعاتی و پژوهشی انجام می دهند حمایت می شود.

جلال زاده از معاونت های پژوهشی دانشگاههای استان خواست تا محورهای مطالعاتی و پژوهشی موضوع دریاچه ارومیه را اعلام نمایند تا محققان، اساتید و دانشجویان در این محورها كارهای مطالعاتی خود را انجام دهند.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود از تشكیل 'مركز مطالعاتی دریاچه ارومیه' در آینده نزدیك خبر داد و افزود: با توجه به اینكه موضوع دریاچه ارومیه، یك موضوع كاملا فنی، كارشناسی و تخصصی است لزوم ایجاد یك مركز تخصصی مطالعاتی در این زمینه بیش از پیش احساس می شد كه در ماه های آینده این مركز ایجاد و به تمامی موضوعات مرتبط با دریاچه رسیدگی خواهد كرد.

جلال زاده همچنین به نقش رسانه ها در شفاف سازی موضوع دریاچه ارومیه اشاره كرد و گفت: از رسانه ها انتظار می رود كه به بعد كارشناسی موضوع دریاچه ارومیه بیشتر توجه نمایند و با مصاحبه و گفت و گو با صاحبنظران و كارشناسان این حوزه و با تولید یك ادبیات علمی جدید، نسبت به رفع مشكلات كنونی دریاچه ارومیه كمك نمایند.

در این جلسه هر یك از اعضای ستاد راهبردی دریاچه ارومیه به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام شده در رابطه با موضوع دریاچه پرداختند.

583/582