۱۸ دی ۱۳۹۱، ۱۷:۵۳
کد خبر: 80489982
T T
۰ نفر
ايران در زمينه توليد داروهاي بيوتكنولوژيك در آسيا بي رقيب خواهد شد

تهران- معاون تحقيقات و فن آوري وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه اوايل دولت نهم، هشت قلم داروي بيوتكنولوژيك در كشور توليد مي شد، گفت: اكنون 30 قلم از اين داروها در كشور توليد مي شود كه تا سال آينده به 50 قلم افزايش يافته و در آسيا در اين زمينه بي رقيب خواهيم شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'مصطفی قانعی' روز دوشنبه در نشست مدیران نظام سلامت با رییس جمهور افزود: سال 1376نیروهایی از روسیه برای آموزش تولید داروهای بیوتكنولوژیك به انستیتو پاستور آمدند وسال گذشته ما محصولاتمان را به همین كشور روسیه صادر كردیم.

وی ادامه داد: رتبه علوم پزشكی ایران از 51 به رتبه 18 ارتقا یافته است؛ 5 درصد سهم آموزش عالی كشور در اختیار ماست اما 30درصد تولید علم در كشور را به خود اختصاص داده ایم.

قانعی اظهار داشت: قرار بود تولید علم پزشكی را سالانه 25 درصد رشد دهیم اما سال گذشته این میزان 50 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه ، قرار بود پنج دانشگاه علوم پزشكی در فهرست یك درصد دانشگاه های برتر جهان قرار گیرند اما فقط دوسال گذشته و شش دانشگاه در فهرست قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این امر نشان می دهد كه ظرفیت علمی وزارت بهداشت فراتر از آنچه قبلا تصور می شد ، است.

وی با اشاره به تجاری سازی علم از سوی وزارت بهداشت یاد آور شد: این وزارت خانه طی دو سال 500 میلیون دلار مواد اولیه تولید كرده كه این دستاوردها توسط 12 هزار هیات علمی ، چهار هزار نیروی 'پی اچ دی ' و دو هزار و 600 دستیار تخصصی انجام شده است.

معاون وزارت بهداشت با بیان اینكه پیوند اعضا یكی از پیچیده ترین اقدامات بالینی به شمار می رود، افزود: سال گذشته دو هزار و 200 پیوند كلیه و 400 پیوند كبد در كشور انجام شده كه این امر ظرفیتی را برای پذیرش بیماران كشورهای خارجی ایجاد كرده است.

وی افزود: در زمینه آموزش نیز ظرفیت دانشگاه های علوم پزشكی به حدی است كه می تواند دانشجویان خارجی را جذب و آنان را با فرهنگ انقلابی كشور آشنا سازد.

وی درادامه از رییس جمهور خواست موانع را از پیش پای دست اندركاران علوم پزشكی بر دارد تا پیشرفتهای بیشتری حاصل شود.

اجتمام(3)**9185**1880**1647
۰ نفر