۱۸ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۵۳
کد خبر: 80489345
T T
۰ نفر
روزنامه روسي:استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه منطقه را بي ثبات مي كند

مسكو - روزنامه روسي 'پراودا' در شماره روز دوشنبه خود با اشاره به آغاز استقرار مجموعه پدافند موشكي 'پاتريوت' در تركيه نوشت: استقرار اين موشك ها در تركيه و در نزديكي مرزهاي اين كشور با سوريه، منطقه را بي ثبات مي كند.

به گزارش ایرنا، 'پراودا' در مقاله ای با اشاره به مطلب فوق افزود: در حال حاضر بحث های گسترده ای بین كارشناسان امور بین المللی در باره امكان وقوع جنگ بزرگ جهانی جدید بخاطر استقرار موشك های پاتریوت در مرز تركیه و سوریه جریان دارد.

این روزنامه روسی با رد ادعای تركیه مبنی بر اینكه انگیزه استقرار سامانه موشكی پاتریوت ناتو اوضاع سوریه است ایران را یكی از دلایل آن خوانده است.

پراودا همچنین به هشدارهای مقامهای ارشد جمهوری اسلامی در این زمینه نیز اشاره كرده و آورده است: ایران استقرار این تسلیحات در تركیه را اقدامی تحریك آمیز می داند كه برای امنیت منطقه خطرآفرین است.

در این گزارش به نقل از مقام های كشورمان آمده است: امید داشتن به این كه استقرار سیستم های پاتریوت در تركیه اوضاع منطقه را امن تر و باثبات می كند، احمقانه است.

در ادامه مقاله 'پراودا' به مخالفت روسیه با استقرار این موشك ها در قلمرو تركیه اشاره و به نقل از 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه می نویسد كه استقرار پاتریوت ها در محدوده مرزی تركیه و سوریه، بهانه ای برای زد و خوردهای مسلحانه جدیدتر و حتی وقوع جنگ جهانی خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه می افزاید: موشك های پاتریوت در تركیه، خطر جدی برای بسیاری از كشورها حتی اروپا می باشد.

تركیه به بهانه گلوله باران منطقه مرزی این كشور از سوی سوریه روز 21 ماه نوامبر سال گذشته از ناتو درخواست رسمی برای استقرار موشك های پاتریوت در این كشور كرد.

نخستین گروه نظامیان ناتو از اوایل هفته جاری برای استقرار موشك های پاتریوت وارد تركیه شده اند و مراحل استقرار این موشك ها آغاز شده است.

اروپام/2242**518**1337