۱۳ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۵۶
کد خبر: 80483913
T T
۰ نفر
كنترل حيوانات ناقل بيماري در استان مركزي درگروي همكاري همه جانبه است

اراك - مديركل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري استان مركزي بر همكاري نهادهاي ذيربط براي كنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري به انسان تاكيد كرد.

به گزارش ایرنا ' سعید فرخی' روز چهارشنبه در كارگروه كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: فرمانداری ها، شهرداری ها و دهیاری ها با استفاده از امكانات خود باید به صورت ویژه به مقابله با حیوانات از جمله سگ های ولگرد و نیمه ولگرد بپردازند.

وی بیان كرد: جمع آوری سگ های ولگرد امنیت روحی و روانی جامعه و كاهش هزینه ها را به همراه دارد زیرا هزینه واكسیناسیون ضد هاری رقم چشم گیری است.

مدیركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان مركزی ادامه داد: چند طرح پژوهشی برای كنترل حیوان ناقل بیماری به انسان در حال بررسی است و برخی نیز درمرحله اجرا قرار دارد.

فرخی اضافه كرد: برخی شهرستان ها از جمله شازند، ساوه و اراك باید اقدامات بیشتری در زمینه برخورد با این حیوانات انجام دهند.

مدیر كل دامپزشكی استان مركزی نیز گفت: 155 دوره آموزشی با هدف توجیه مردم در باره حیوانات ناقل بیماری به انسان در سال جاری برگزار شده است.

'سید سعید حسینی' بیان كرد: حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ های ولگرد منشاء پیدایش بسیاری از بیماری ها هستند.

وی ادامه داد: دستگاه های ذیربط باید به صورت هماهنگ با تمام حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ های ولگرد مبارزه كنند و مردم به ویژه روستاییان نیز نقش به سزایی در این زمینه دارند.

كارشناس مركز بهداشت استان مركزی نیز گفت: یكهزار و 570 مورد سگ گزیدگی در نیمه نخست امسال رخ داده كه این رقم در مدت مشابه سال گذشته یكهزار و 137 مورد بوده است.

دكتر'علی منصوری' افزود: بیش از 80 درصد حیوان گزیدگی های ثبت شده در سال جاری مربوط به سگ گزیدگی بوده كه بیش از 85 درصد آن توسط سگ های صاحب دار و نیمه ولگرد رخ داده است.

وی بیان كرد: گروه های اتلاف سگ در برخی شهرستان ها در حد مورد انتظار فعال نیست كه این مهم باید مورد توجه هر چه بیشتر نهادهای ذیربط قرار گیرد.ك/2

559/8150