۹ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 80477417
T T
۰ نفر
اهالي روستاهاي گازكشي شده خراسان شمالي به بخاري هيزمي روي آورده اند

بجنورد - گرچه در ساليان اخير به بركت گازرساني به نواحي روستايي، بساط بخاري هاي هيزمي و نفتي در برخي از روستاهاي خراسان شمالي برچيده شده بود، اما با افزايش قيمت گاز، شمار زيادي از روستاييان دوباره بخاري هاي هيزمي خود را روشن كرده اند.

به گزارش ایرنا اهالی برخی روستاهای این استان كه از گاز طبیعی نیز برخوردارند بار دیگر به استفاده از بخاری های هیزمی و نفتی روی آورده و اتاق اصلی منزل خود را از این طریق گرم می كنند.

'تیمور رحمانی' اهل روستای 'حمزانلو' از توابع شهرستان بجنورد گفت: زمستان امسال یك بخاری هیزمی برای گرم كردن منزل راه اندازی كرده ام كه گرمای بسیار مطلوبی دارد.

وی افزود: به دلیل اینكه چند سالی است این روستا گازكشی شده و از چوب به عنوان سوخت استفاده نمی شود، هم اكنون چوب زیادی انبار كرده ام كه تصمیم گرفته ام در فصل سرد زمستان امسال از بخاری هیزمی برای گرم كردن خانه استفاده كنم.

یكی از اهالی روستای 'ینگه قلعه' بجنورد نیز گفت: بیشتر خانواده های این روستا هم اكنون به استفاده از بخاری هیزمی برای گرم كردن اتاق های خود تمایل پیدا كرده اند.

'حسن اصغری' افزود: بخاری های هیزمی هزینه ای برای روستاییان ندارند و علاوه بر آن سوخت هیزم برای روستاییان رایگان تمام می شود.

وی گفت: چند سال است كه این روستا گازكشی شده و یكی از هزینه های عمده اهالی پرداخت قبوض گاز است كه برخی از خانواده های كم درآمد نیز توان پرداخت آن را ندارند و هم اكنون این افراد به استفاده از بخاری هیزمی گرایش پیدا كرده اند.

'زینب پورمحمد' مادر یك خانواده در روستای 'برج' بجنورد نیز كه هم اكنون برای گرم كردن منزل خود از بخاری هیزمی استفاده می كند، گفت: با هرس درختان باغ ها، هیزم زیادی جمع آوری می شود كه مردم از آن برای سوخت استفاده می كنند.

وی افزود: اكنون در بسیاری از خانه های روستا استفاده از سوخت گاز طبیعی به پخت و پز غذا و آبگرمكن محدود شده است.

وی گفت: تا چند سال پیش استفاده از گاز طبیعی مقرون به صرفه بود اما اكنون بیشتر روستاییان توان پرداخت قبوض گاز خود را ندارند.

وی افزود: در صورت وجود سوخت چوب و هیزم، بخاری هیزمی گرمای بسیار مطبوع و دلنشینی دارد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: استفاده از بخاری های هیزمی نه تنها موجب تخریب منابع طبیعی نمی شود بلكه در صورت رعایت برخی موارد، می تواند مفید نیز باشد.

'موسی صابری' در گفت و گو با ایرنا بر استفاده از سرشاخه های خشك درختان و شاخه های هرس شده تاكید كرد و افزود:‌ برای جلوگیری از امراض و آفات باید سرشاخه های درختان هرس شده و موارد آفت زده و خشك سوزانده شود.

وی افزود: روستاییان می توانند از این سرشاخه ها به عنوان سوخت استفاده كرده و در عین حال از گسترش آفات در منطقه جلوگیری كنند.

وی گفت: این اداره در فصل سرد سال روزانه 14 هزار لیتر سوخت به مناطق سخت گذر و كوهستانی استان حمل می كند.

صابری اظهار كرد: هزینه حمل سوخت به مناطق سخت گذر و روستاهای حاشیه جنگل ها برایگان صورت می گیرد و روستاییان تنها بهای سوخت را می پردازند.

وی گفت: این اداره كل تاكنون بیش از 972 هزار لیتر سوخت بین ساكنان مناطق سخت گذر و حاشیه جنگل ها و مراتع استان توزیع كرده است.

صابری اظهار كرد: این طرح با هدف حفاظت از جنگل ها و مراتع و جلوگیری از بوته كنی و قطع درختان برای تأمین سوخت زمستانی انجام می شود.

مدیركل شركت گاز خراسان شمالی گفت: كاهش مصرف سوخت در روستاهای این استان در سال جاری نسبت به پارسال محسوس نبوده است.

'حسین تقی ن‍ژاد' در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: استفاده از چند سوخت برای گرم كردن منازل مسكونی ایده مناسبی است چرا كه در شرایط بحران و كمبود یك سوخت، می توان از سوخت جایگزین استفاده كرد.

وی البته استفاده از بخاری هیزمی و یا نفتی در روستاهای این استان را بیشتر تفننی خواند و افزود: روستاییان كه از قدیم به استفاده از این دو سوخت عادت كرده اند با گازكشی نیز تمایل به استفاده از بخاری هیزمی را از دست نمی دهند.

وی گفت: بیشتر فضاهای مسكونی روستایی بزرگ است و استفاده از بخاری هیزمی برای گرم كردن آن مقرون به صرفه تر است.

وی افزود: بیشتر روستاییان از ناحیه هرس درختان و درختان خشكیده چوب زیادی دارند كه در فصل سرد سال می توانند برای گرم كردن منازل و پخت و پز استفاده كنند.

مدیرعامل شركت گاز خراسان شمالی اظهار كرد: در بیشتر كشورها استفاده از چند سوخت به یك فرهنگ تبدیل شده و باید از سوخت های مناسب بومی بهره برد بدون اینكه به طبیعت و منابع طبیعی زیانی وارد شود.

تقی نژاد با بیان اینكه از طرح استفاده از چند سوخت در منازل استقبال می كنیم، گفت: در این صورت در مواقعی كه یك سوخت با مشكل مواجه شود خانواده ها برای تامین گرمایش خود دچار مشكل نخواهند شد.

وی افزود: این در حالی است كه در نواحی شهری اگر جریان گاز تنها برای چند دقیقه قطع شود، نگرانی و مشكلات زیادی را در پی می آورد.

اكنون 270 روستای استان خراسان شمالی از گاز طبیعی برخوردار هستند كه 25 درصد جمعیت روستایی این استان را شامل می شوند.

خراسان شمالی 867 هزار نفر جمعیت دارد كه 446 هزار و 872 نفر شهری و بیش از 419 هزار نفر روستایی هستند. ك/4

7184/626