۶ دی ۱۳۹۱، ۱۹:۲۲
کد خبر: 80474107
T T
۰ نفر
مقامات آمريكايي از پيش بيني حوادث در منطقه خاورميانه عاجز هستند

تهران - معاون وزير امور خارجه گفت: سرعت تحولات در منطقه خاورميانه به قدري زياد است كه مقامات كشوري مانند آمريكا از پيش بيني حوادث اين منطقه عاجز هستند.

'حسن قشقاوی' عصر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره تحولات جهانی و چشم انداز سیاستگذاری های خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: واقعیت این است كه شدت تحولات در عرصه بین المللی و دیپلماتیك به ویژه بعد از حوادث بیداری اسلامی در منطقه به گونه ای شده كه این تحولات بسیار سریع، سیال و غیر قابل پیش بینی است.

معاون كنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ادامه داد: مقامات كشوری همچون آمریكا با وجود داشتن اندیشكده های علمی و پژوهشی بسیار در مسایل سیاست خارجی و نهادهای اطلاعاتی، از پیش بینی حوادث شمال آفریقا و حوادثی چون سفارت آمریكا در بنغازی یا تحولات اخیر در مصر، سوریه و سایر كشورها عاجز هستند.

قشقاوی ادامه داد: به عنوان مثال به رغم ارائه زمان خاص برای تغییر و تحولات جاری در سوریه، به وضوح می بینیم كه این پیش بینی ها تا كنون محقق نشده است و حتی در پاره ای موارد، غلط از كار درآمده است.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون مبانی حقوقی تحریم های روز افزون دولت آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به رغم وجود قرارداد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوق كنسولی بین ایران و ایالات متحده (16 ژوئن 1956) این كشور اقدام به وضع تحریم های غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی ایران كرده است.

قشقاوی افزود: این تحریم ها از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران طی دستورالعمل اجرایی 12170 پیرامون بلوكه كردن تمام داریی های بانك مركزی و دولت ایران، داخل خاك ایالات متحده، آغاز و بعدا در قالب دستورالعمل های اجرایی در سال های مختلف تداوم یافت.

وی با بیان اینكه روند و فرایند این تحریم ها از آغاز، مقابله با اصل پیروزی انقلاب اسلامی و براندازی نظام حاكم است، اضافه كرد:‌ همچنین این تحریم ها نقض آشكار مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوق كنسولی سال 1956 و تعهدات مندرج در بیانیه الجزایر بین ایران و آمریكا مصوب ژانویه 1981 دایر بر تعهد دولت آمریكا به پرهیز از مداخله در امور داخلی ایران، باز پس دادن اموال و دارایی های مسدود شده و احترام به حقوق شهروندان ایرانی است.

معاون كنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه از دانشجویان خواست پایان نامه های دانشگاهی خود را در این حوزه متمركز كنند.

سیام(1)**9140**1572
۰ نفر