۵ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 80471986
T T
۰ نفر

درخشش بيماران هموفيلي در عرصه صنعت

۵ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 80471986
درخشش بيماران هموفيلي در عرصه صنعت

اصفهان- اينجا يك شركت خاص است، سهامدارانش همه خاص هستند، اينجا محلي براي به رخ كشيدن توانايي گروهي از بيماران خاص است.

خاص بودنشان این بار به خاطر بیماری ارثی ژنتیكی نیست، خاص بودن این بار در تلاش بی وقفه شان برای مشاركت فعال و گسترده در سازندگی ایران است.

اینجا شركت تعاونی چند منظوره ای متعلق به بیماران هموفیلی با نام 'نوید نور' در اصفهان است.

بیماران هموفیلی استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان سهامداران آن هستند.

در این شركت كه دو كارخانه دارد، از كودك یك ساله هموفیلی تا اعضای هیات مدیره همه یك سهام مساوی دارند.

رییس هیات مدیره این شركت تعاونی چند منظوره، قبل از اینكه به بخش های مختلف سر بزنیم به معرفی كلی بخش های كارخانه می پردازد اما مشخص است كه حرف دیگری دارد.

شهرام كرمی گفت: اینجا ما كسی را بیمار خطاب نمی كنیم و برای معرفی افراد بیمار از واژه عضو استفاده می شود زیرا تمام افراد بیمار عضو این شركت هستند.

همچنان كه به حرف هایش گوش می دهم چشمم به راه رفتن افراد خیره می ماند بیشتر آنها برای راه رفتن دچار مشكل هستند.

كرمی دلیل ضعف در راه رفتن را خونریزی های بیماران هموفیلی در محل مفاصل بیان می كند.

با این حال كارخانه هیچ چیز كمتر از كارخانه های دیگر ندارد، همه سرگرم كار هستند، در هر خط در كنار هر عضو شركت، یك فرد سالم نیز كار می كند تا در صورت لزوم و یا نبودن عضو ،كار عقب نماند.

رییس هیات مدیره این شركت معتقد است: گسترش اشتغال برای بیماران هموفیلی علاوه بر كاهش خونریزی های خود به خودی، باعث افزایش امید به زندگی و كاهش هزینه های درمانی آنها خواهد شد.

كرمی گفت: هر فرد چه بیمار و چه سالم حق زندگی و كار كردن دارد و كسی نمی تواند این حق را به بهانه بیماری سلب كند.

كرمی با اشاره به افزایش میزان افسردگی در بیماران غیر شاغل افزود: افسردگی باعث می شود كه بیماران به سلامت خود كمتر اهمیت دهند و نیاز به دارو در آنها افزایش یابد.

وی با اشاره به افت شدید تحصیلی دانش آموزان بیمار در دهه هفتاد، گفت: امید به داشتن شغل و موقعیت اجتماعی مناسب در این بیماران ضعیف بوده و این از عوامل افت تحصیلی است.

وی بابیان به اینكه افراد بیمار شاغل برای اینكه شغل خود را حفظ كنند به سلامت خود بیشتر اهمیت می دهند، اضافه كرد: تامین شغل برای این بیماران هزینه های دولت را برای تامین دارو كاهش خواهد داد.

رییس هیات مدیره این شركت تعاونی اضافه كرد: تمام افراد شاغل در شركت زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و از مزایای بیمه بازنشستگی و از كار افتادگی بهره مند می شوند.

این شركت تعاونی، چندین مجتمع تولیدی، صنعتی و خدماتی را تاسیس و راه اندازی كرده و تمام درآمدهای حاصل از فعالیتهای خود را به گسترش اشتغال و پوشش هزینه های گسترده و سنگین حمایت، پیشگیری و درمانی بیماری هموفیلی اختصاص داده است.

افراد شاغل در این شركت به سه دسته بیمار، نزدیكان درجه یك بیمار و متخصص تقسیم بندی می شوند.

كرمی گفت: در مجموع در دو كارخانه شركت تعداد 145 نفر به صورت مستقیم و حدود 20 نفر به صورت غیر مستقیم به كار مشغول شده اند.

وی افزود: اشتغال غیر مستقیم برای بیمارانی كه به علت شدت بیماری توانایی كار و حضور در كارخانه را ندارند فراهم شده است.

این شركت با 45 میلیارد ریال سرمایه كار خود را در سال 1376 با 251 نفر عضو آغاز كرد و امروز از جمله شركت های تعاونی نمونه صادر كننده استان اصفهان به شمار می آید.

در شش ماه اول سال جاری حدود 50 میلیارد و 970 میلیون ریال از كالاهای تولیدی این شركت صادر شده است.

كارخانه تعمیر و بازسازی كنتورهای گاز یك بخش از این شركت است كه به علت سبك بودن كار، بیشتر افراد هموفیلی در آن مشغول به كار هستند.

در این كارخانه كنتورهای گاز كه از كالیبراسیون خارج و توسط ادارات گاز استانها جمع آوری شده تعمیر می شود.

كرمی در این باره گفت: تمام شركت های شركت كننده در مناقصه این كنتورها صلاحیت لازم را برای انجام این كار ندارند اما با پیشنهاد قیمت كمتر در مناقصه برنده می شوند.

وی خواستار قائل شدن امتیاز ویژه برای كارخانه بیماران هموفیلی برای شركت در مناقصه این كنتور ها شد.

این كارخانه در فضایی به وسعت هفت هزار متر مربع با تجهیزات مجهز و مدرن و ظرفیت تعمیر، مرمت، كالیبراسیون اساسی و ایمن سازی بیش از یك میلیون دستگاه انواع كنتور گاز و رگلاتور خانگی و صنعتی در سال به همراه نصب و تعویض تاسیس شده است.

كنتورهای خراب پس از باز شدن و بررسی در صورتیكه قابل تعمیر باشد، دمونتاژ و تعمیر شده و دوباره كالیبره و رنگ و پلمپ می شود.

در مرحله آخر این كنتورها در واحد كنترل كیفیت بررسی و پس از تایید این واحد، بسته بندی و به استان یا شهر مورد نظر ارسال می شود.

كارخانه دیگر شركت واحد تولید وازلین و پارافین است كه در سال 79 افتتاح شده و بیشتر صادرات شركت مربوط به این واحد است.

مدیر این كارخانه گفت: وازلین بهداشتی، پارافین جامد، پارافین مایع و فوتزاویل از تولیدات این واحد است.

سعید اسكندری با بیان اینكه وازلین محصول صددرصد صادراتی است، افزود: 85 درصد از پارافین تولید شده نیز صادر و 15 درصد در داخل كشور به مصرف می رسد.

وی گفت: در سال گذشته سه هزار و 198 تن از محصولات این كارخانه به كشورهایی مانند تركیه، مالزی، چین، اوكراین و مالزی صادر شد.

اسكندری میزان صادرات تولیدات این كارخانه را در نیمه اول سال جاری دو هزار و 500 تن اعلام و اضافه كرد: صادرات درشش ماه اول سال معادل 80 درصد از صادرات كل سال گذشته است.

وی افزود: با ادامه این روند افزایش 50 درصدی در صادرات را شاهد خواهیم بود.

اسكندری با بیان اینكه برنامه توسعه این واحد برای پاسخ به افزایش تقاضای جهانی و كاهش هزینه های تولید در دستور كار است، گفت: ‌ژله كاپ، آب صابون، شمع ژله ای از جمله موادی است كه در آینده نزدیك به فهرست تولیدات این شركت افزوده خواهد شد.

شركت تعاونی چند منظوره 'نوید نور' چند سال پیاپی به عنوان شركت تعاونی نمونه در استان اصفهان شناخته شده است.

گ/7135/ 607