۲۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 80454854
T T
۰ نفر
مانور بازتواني هيات هاي مذهبي در زمان بحران در قم برگزار شد

قم ـ مانور بازتواني هيات هاي مذهبي در زمان بحران با رويكرد زلزله روز پنج شنبه در محدوده مسجد مقدس جمكران برگزار شد.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در مانور بازتوانی هیات های مذهبی در زمان بحران، نیروهای امدادی، انتظامی و هیات های مذهبی توانایی خود را در مواجهه با حوادث بویژه زلزله به نمایش گذاشتند.

'محمد جواد باقری' با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی قم در این مانور در سه محور بهداشت، درمان پیش بیمارستانی (اورژانس 115) و درمان بیمارستانی در قالب سناریوی مربوطه فعالیت داشت، افزود: در دقایق ابتدایی حادثه نیروهای آموزش دیده هیات های مذهبی وارد عمل شدند و نسبت به رسیدگی و تخلیه مصدومان از محل اقدام كردند.

وی با اشاره به اینكه وظایف دستگاهها و نهادهای فعال در این مانور بر اساس وظایف كارگروههای 14 گانه تقسیم شد، گفت: یكی از این كارگروهها، كارگروه بهداشت و درمان و امور امدادی بود كه وظایف مربوطه را طبق برنامه انجام داد.

وی افزود: پس از اقدامات اولیه از سوی نیروهای آموزش دیده هیات های مذهبی، پرسنل اورژانس 115 وارد صحنه شدند و پس از ارزیابی وضعیت مصدومان و مشخص كردن میزان آسیب دیدگی فرد، آن را با آمبولانس های پیش بینی شده به پست اولیه امدادی منتقل كردند.

باقری با اشاره به پیش بینی و فعال سازی بیمارستان صحرایی در محل حادثه، گفت: مصدومان در صورت نیاز در این بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفتند كه برخی از مصدومان بدحال حادثه با آمبولانس های پیش بینی شده به مراكز درمانی سطح شهر منتقل شدند.

به گفته وی، در این مانور 50 پرستار و پزشك، یك دستگاه اتوبوس آمبولانس، 9 آمبولانس و سه دستگاه موتورلانس فعالیت داشتند.

وی همچنین از فعالیت و حضور مستمر تیم های بهداشتی مركز بهداشت در این مانور خبر داد و گفت: پس از وقوع حادثه تیم های بهداشت محیط وارد صحنه شدند و نسبت به ضد عفونی و سمپاشی محل بمنظور جلوگیری از شیوع بیماری ها اقدام كردند.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی قم كنترل آب و غذا را یكی دیگر از اقدامات تیم های بهداشتی برشمرد و خاطرنشان كرد: برگزاری این مانور در هماهنگی دستگاههای اجرایی و استفاده از توان نیروهای مردمی نقش موثری داشت.ك/3

/7404/ 380/