۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۲۱:۰۱
کد خبر: 80448696
T T
۰ نفر

حزب مرزوقي از دولت تونس خارج مي شود

۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۲۱:۰۱
کد خبر: 80448696
حزب مرزوقي از دولت تونس خارج مي شود

تهران- حزب كنگره براي جمهوري تونس تهديد كرده است كه از دولت اين كشور كناره گيري خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حزب كه از جانب منصف مرزوقی رئیس جمهوری تونس بنیانگذاری شده است، تهدید كرد از دولت تحت رهبری حزب اسلامگرای النهضه خارج خواهد شد.

محمد عبو دبیر كل حزب كنگره برای جمهوری كه یك حزب چپ میانه محسوب می شود، یكشنبه به خبرنگاران گفت: 'در صورتی كه پیشنهادهای این حزب و پیشنهادهای رئیس افتخاری آن یعنی منصف مرزوقی در نظر گرفته نشود ، به زودی دولت را ترك خواهد كرد.'

این حزب پیش از این تهدید كرده بود ائتلاف سه جانبه حاكم را كه مركب از النهضه و حزب چپ میانه دیگر یعنی التكتل است ، ترك كند.

ریاست حزب التكتل برعهده مصطفی بن جعفر رئیس مجلس موسسان تونس است.

پیشنهاد حزب كنگره ده روز پس از درخواست رئیس جمهوری تونس برای دولت محدود جدید كه بتواند پاسخگوی انتظارات مردم فقیر در مناطق باشد، مطرح شده است.

مرزوقی در اواخر نوامبر از خطر بی ثباتی در كشور پس از تظاهرات و موج خشونت ها ابراز نگرانی كرده بود.

در این تظاهرات و خشونت ها سیصد تن در سلیانه در غرب تونس كه ساكنان آن خواستار شرایط بهتر زندگی هستند زخمی شدند.

وی با اشاره به فاصله بین انتظارات گسترده مردم و بازده دولت گفته بود: 'منفعت تونس اكنون دولت محدود و موثری را ایجاب می كند كه صلاحیت ها را در خود جای دهد.'

مرزوقی در خصوص اصلاح دولت تونس كه رهبری آن را حمادی جبالی برعهده دارد ، اختیاری ندارد. حمادی جبالی به حزب النهضه كه در مجلس موسسان تونس اكثریت دارد ، وابسته است.

هشدار حزب كنگره برای جمهوری در شرایط بحران بین اسلامگرایان و اتحادیه كل كار تونس ، مهم ترین اتحادیه كشور صورت می گیرد كه خواستار برپایی اعتصابی عمومی برای روز پنجشنبه شده است.

**2016** 3404