۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 80443192
T T
۰ نفر
بانك جهاني: گرمايش زمين، امنيت غذايي در خاورميانه را تهديد مي كند

تهران – بانك جهاني روز چهارشنبه در گزارشي اعلام كرد كه گرمايش زمين در دهه هاي آينده، باعث كاهش باران، افزايش دما و افزايش سطح آب درياها در خاورميانه و شمال آفريقا و به خطر افتادن امنيت غذايي در اين مناطق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگر دمای هوا آنگونه كه پیش بینی می شود افزایش یابد، صنعت 50 میلیارد دلاری گردشگری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آسیب خواهد دید و امنیت غذایی در این منطقه، بیش از پیش، به خطر خواهد افتاد.

گزارش بانك جهانی درباره گرمایش زمین، در حاشیه نشست دوحه منتشر شده است. حدود 200 هیات نمایندگی از كشورهای جهان در شهر دوحه گردهم آمده اند تا بررسی كنند كه چگونه می توان از افزایش بیش از 2 درجه سانتیگراد به دمای جهان نسبت به پیش از دوران صنعتی شدن جلوگیری كرد.

پیشاپیش، میانگین دمای هوای جهان نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن، 'هشت دهم درصد' افزایش یافته است.

منطقه خاومیانه و شمال آفریقا كه اینك كمترین میزان آب شیرین در جهان را دارد، با افزایش دمای زمین، با مشكلات بیشتری در زمینه آب آشامیدنی روبرو خواهد شد.

پیش بینی بانك جهانی حاكی است كه با ادامه روند فعلی، حجم آب های روان در این منطقه از جهان تا سال 2050 حدود 10 درصد كاهش خواهد یافت و نیاز به مصرف آب نیز تا سال 2045 حدود 60 درصد افزایش نشان خواهد داد.

بانك جهانی از كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواسته است كه برای رویارویی با مشكلات یادشده، استانداردهای آموزشی، بهداشتی و فنی خود را بالا ببرند.

در گزارش بانك جهانی، به طغیان آب رودخانه نیل در سال 2006 كه حدود ششصد كشته برجای گذاشت و خشكسالی در حوزه آبگیر رود اردن كه سال 2008 پایان یافت، به عنوان نمونه هایی از تاثیر گرمایش زمین اشاره شده است.

در این گزارش، همچنین آمده است كه حدود یك چهارم از 19 ركورد دمای هوا كه در سال 2010 ثبت شد، در كشورهای عرب رخ داده است. از جمله، در كشور كویت، بیشینه دمای هوا در سال 2010 به 52.6 درجه و در سال 2011 به 53.5 درجه سانتیگراد رسید.

در سال 2010، دریای عرب شاهد دومین توفند (تندباد دریایی) شدید ثبت شده در تاریخ بود. سرعت وزش باد در این توفند به 230 كیلومتر در ساعت رسید و موجب كشته شدن 44 نفر و وارد آمدن 700 میلیون دلار آسیب مالی به كشور عمان شد.

مترجمام**9163**1577