۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 80442924
T T
۰ نفر
بلندپروازي هاي تركيه در پشت پرده حل و فصل مسايل فلسطين

مسكو - راديو 'صداي روسيه' روز چهارشنبه در گزارشي از بلندپروازي هاي تركيه براي بهره برداري از مساله فلسطين و بازي در اين ميدان به منظور تحكيم جايگاه خود در خاورميانه خبر داد.

به گزارش ایرنا، در گزارش رادیو دولتی روسیه آمده است: سران تركیه تلاش می كنند پس از حوادث غزه ، حداكثر بهره برداری را از این رویداد ببرند.

این گزارش افزود: واضح است كه تركیه سعی دارد در نقش میانجی سیاسی – دیپلماتیك برای بستن قرارداد صلح میان اسراییل و جنبش 'حماس' ظاهر شود.

'استانیسلاو تاراسوف' تحلیلگر روس در گفت و گو با صدای روسیه ، به دیدار وزیر خارجه تركیه از نوار غزه در هنگام بمباران های این منطقه توسط هواپیماهای اسراییلی اشاره كرد و گفت: 'احمد داود اوغلو' در این دیدار با ابراز تاسف از تلفات انسانی و خرابی های ناشی از بمباران اسراییلی ها، از اعمال این رژیم انتقاد كرد.

تاراسوف افزود: آنكارا اعلام كرد كه قصد دارد طرح های عمرانی را در نوار غزه به اجرا درآورد و وعده تخصیص 300 میلیون دلار به سران این منطقه فلسطینی داده كه معادل نصف بودجه این منطقه است .

در گزارش صدای روسیه اضافه شد: تركیه در عین حال 'محمود عباس' رییس حكومت خودگردان فلسطین را هم به بازی گرفته و سعی می كند با وعده های سیاسی، این سیاستمدار فلسطینی را به طرف خود جلب كند.

در ادامه این گزارش با اشاره به تلاش های تركیه برای ایفای نقش میانجی میان رژیم صهیونیستی و حماس گفته شد: سران 'موساد' و اداره اطلاعات و جاسوسی تركیه درباره آتش بس در نوار غزه به گفت و گو نشستند.

رادیوی روسی افزود: 'تامیر فردو' رییس موساد و 'هاكان فیدان' رییس سازمان امنیت تركیه تمام مدت مذاكرات برای برقراری آتش بس در غزه در قاهره حضور داشتند و به گفت و گو درباره شرایط توقف بمباران و موشك باران این منطقه مشغول بودند.

در گزارش صدای روسیه اضافه شد: اما در نهایت پس از دخالت آمریكا، طرحی كه توسط مصر پیشنهاد شده بود، در غزه به اجرا درآمد.

در این گزارش همچنین آمده است كه تركیه از اقدامات خود در باره فلسطین برای پیشبرد سیاست هایش در خاورمیانه استفاده می كند و تلاش های آنكارا در راستای ایفای نقش تاثیرگذار در تحولات منطقه سمت گیری شده است.

اروپام/2242**518**1651