۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 80442859
T T
۰ نفر
10 درصد صادرات كشور به تركيه سهم آذربايجان غربي است

اروميه - معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي گفت: 10 درصد از صادرات كشور به تركيه به اين استان اختصاص دارد.

غلامرضا دیزج نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران با تركیه افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت كالا به اروپا و همچنین نزدیكی به بازارهای مصرف از جایگاه ویژه ای به لحاظ ترانزیتی برخوردار است كه همین موضوع سبب شده كه سهم ویژه ای از میزان صادرات و واردات كشور را نیز به خود اختصاص دهد.

وی اظهار كرد: مراودات مرزی در استان همچنین رونق خاصی را در مرزها ایجاد كرده است كه هم به لحاظ امنیتی و هم اقتصاد مرزنشینان حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: طبق آمار اعلامی از سوی گمركات استان در هشت ماهه گذشته حجم صادرات كالا از استان با وزن 985 هزار تن به ارزش 418 میلیون دلار بوده است كه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از نظر وزنی 33 درصد و از نظر ارزش 51 درصد رشد نشان می دهد.

وی اضافه كرد: حجم صادرات سایر گمركات كشور كه از طریق گمركات مرزی استان ما صورت گرفته است نیز افزون بر یك میلیون و 78 هزار تن به ارزش یك میلیارد و 483 میلیون دلار بوده است كه به لحاظ وزنی 29 درصد و از نظر ارزش 46 درصد رشد دارد.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به حجم واردات كالا از طریق گمركات استان، وزن آن را 566 هزار تن و ارزش آن را 819 میلیون دلار اعلام كرد و از افزایش 42 درصدی ارزش و 35 درصدی وزن آن نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد.

وی همچنین حجم ترانزیت كالا از گمركات استان را نیز مورد بحث قرار داد و افزود: بیش از 796 هزار تن كالا به ارزش سه میلیارد و 128 میلیون دلار در قالب ترانزیت خارجی با مبدا و مقصد استان نیز عملكرد این بخش در استان محسوب می شود كه از نظر وزن 15 درصد رشد دارد.

دیزج نژاد همچنین حجم مسافر ورودی و خروجی در هشت ماهه امسال از طریق گمركات را یك میلیون و 654 هزار مسافر اعلام كرد و افزود: به طور متوسط روزانه 7695 مسافر از گمركات استان تردد می كنند.

وی اظهارداشت: آذربایجان غربی در واردات جاده ای كشور مقام اول، در صادرات جاده ای مقام دوم و در ترانزیت كالا نیز مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

7129/581/ 1645
۰ نفر