۱۴ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۰۶
کد خبر: 80441337
T T
۰ نفر
عراق از سرمايه گذاري ايلام در حوزه ساخت و ساز استقبال مي كند

مهران، ايلام- استاندار 'واسط' عراق گفت: مقام هاي دولت مركزي و مسوولان محلي از گسترش همكاري ها و سرمايه گذاري ايلام در بخش ساخت و ساز و مسكن استقبال مي كنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'مهدی الزبیدی' روز سه شنبه در نشست با استاندار ایلام در شهر مرزی مهران اظهار كرد: عراق به ویژه استان واسط با توجه به حجم بالای ویرانی های زمان جنگ و حمله امریكا و نیز ساخت مكان های جدید نیازمند سرمایه گذاری و كمك جمهوری اسلامی ایران بخصوص استان همسایه ما ایلام است.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری و مشاركت فعالان اقتصادی ایلام در اجرای طرح های عمرانی استان واسط وجود ندارد.

استاندار واسط عراق افزود: توسعه امكانات و زیرساخت های استان های ایلام و واسط با توجه به نزدیكی به عتبات عالیات و حجم بالای تردد زوار در این مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

الزبیدی افزود: دولت عراق اهتمام ویژه ای به توسعه مبادله های اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دارد و از هر گونه تلاش در راستای گسترش همكاری ها استقبال می كند.

استاندار واسط عراق با اشاره به عقب ماندگی های فراوان این منطقه در نتیجه حكومت رژیم بعث تاكید كرد: بسیاری از زیرساخت های شهری و خدماتی بویژه در بخش مسكن و ساخت و ساز این استان باید دوباره ساخته شده و در این زمینه استان ایلام می تواند با سرمایه گذاری نقش موثر خود را ایفا كند.

الزبیدی' ادامه داد: ادامه این دیدارها و نشست ها در رفع مشكلات و موانع توسعه همكاری ها میان دو استان حائز اهمیت است.

وی از احداث مسیر ارتباطی میان واسط با استان 'بابل' عراق خبر داد و اضافه كرد: با تكمیل این مسیر ارتباطی روند روابط بازرگانی و اقتصادی میان استان واسط با ایلام گسترش می یابد.

الزبیدی همچنین از برداشتن موانع تردد خودروهای حامل بار و كالاهای صادراتی ایران در پایانه مرزی مهران به سمت شهر كوت مركز استان واسط خبر داد و گفت: رانندگان خودروهای ایرانی حامل كالاهای صادراتی از این پس نیازی به دریافت روادید و مجوز برای ورود و تخلیه بار در استان واسط ندارند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام با دارا بودن 430 كیلومتر مرز مشترك با عراق از ظرفیت بالایی برای توسعه و گسترش همكاری ها با این كشور برخوردار است.

بازارچه مرزی مهران اكنون تنها شاهراه ارتباطی میان استان ایلام و كشور عراق است.

بیش از 700 میلیون دلار كالا در شش ماه نخست سال جاری از راه این پایانه مرزی در 85 كیلومتری جنوب باختری شهر ایلام به كشور عراق صادر شده است.

بخش مسافری این پایانه به عنوان بزرگترین پایانه مسافری مرزی كشور، روزانه پذیرای شش هزار زائر ایرانی و عراقی برای دیدار و زیارت مكان های مذهبی دو كشور است.ك/2

7170/540