۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۵
کد خبر: 80439589
T T
۰ نفر
ايران و آذربايجان موافقت‌نامه استرداد اموال تاريخي امضا مي‌كنند

تهران - سرپرست دفتر امور بين الملل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از تدوين موافقت‌نامه استرداد اموال منقول فرهنگي و تاريخي بين ايران و جمهوري آذربايجان خبر داد وگفت: اين موافقت‌نامه در آينده نزديك به امضاي مسوولان ميراث فرهنگي دو كشور مي رسد.

'محمد پروین' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: پیش نویس این موافقت‌نامه بر اساس كنوانسیون‌های بین‌المللی 1970 و 1995 تدوین شده است و در آینده نزدیك به امضای مسوولان میراث فرهنگی دو كشور می‌رسد.

به گفته وی، در صورت تصویب نهایی این موافقت‌نامه، دو كشور در زمینه بازگرداندن اموال فرهنگی كه به صورت غیرقانونی و قاچاق به كشور مقابل منتقل شده است، همكاری خواهند كرد.

پروین از قاچاق اشیاء تاریخی ملت‌ها به عنوان یكی از مشكلات كشورهای صاحب تمدن دانست و ابراز امیدواری كرد كه با امضای این تفاهم‌نامه دو جانبه، امكان قاچاق اشیاء تاریخی بین ایران و آذربایجان به حداقل ممكن برسد.

سرپرست امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یاد آور شد، بر اساس قوانین بین المللی، كشورها موظف هستند ضمن توقیف اشیاء تاریخی قاچاق شده ، این اموال را به كشور مبدا بازگردانند.

وی روابط فرهنگی ایران و آذربایجان بوی‍ژه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را رو به گسترش دانست و تاكید كرد: جمهوری آذربایجان علاقه فراوانی برای توسعه روابط با ایران دارد.

پروین به سفر چند ماه پیش رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به باكو پایتخت جمهوری آذربایجان اشاره كرد و تشكیل كمتیه فنی مشترك ایران و آذربایجان را از دستاوردهای این سفر دانست.

فراهنگ**(4)2025**1588
۰ نفر