۱۱ آذر ۱۳۹۱، ۷:۳۲
کد خبر: 80435868
T T
۰ نفر
ايرنا همكاري با خبرگزاري هاي آسيايي را گسترش مي دهد

توكيو - در ديدار قائم مقام مديرعامل سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) با مسئولان خبرگزاري هاي آذربايجان (آذرتاج)، مغولستان (مونتسامه)، هند (پي.تي.آي) و كره جنوبي (يونهاپ) درباره راههاي توسعه مناسبات حرفه اي مذاكره و رايزني شد.

به گزارش ایرنا، 'غلامحسین اسلامی فرد' كه برای شركت در نشست هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) به ژاپن سفر كرده در حاشیه برگزاری این همایش با 'اصلان اصلان اف' مدیرعامل آذرتاج ملاقات كرد.

در این ملاقات كه به درخواست طرف آذری انجام شد، اصلان اف با اشاره به دیدارهای اخیر خود با مدیرعامل ایرنا در باكو گفت: در ملاقاتهایی كه داشتیم مذاكرات مفیدی برای نزدیكتر كردن مناسبت دو خبرگزاری انجام شد. ایرنا و آذرتاج می توانند روابط حرفه ای خود را در زمینه های بیشتری گسترش دهند.

اسلامی فرد با اشاره به اشتراكات دینی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی دو كشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ایرنا و آذرتاج در باكو و تهران دفتر دارند و با تبادل تجربه و دیدارهای دوجانبه می توانند در اطلاع رسانی متوازن از تحولات منطقه نقش اثر گذار داشته باشند.

این گزارش حاكی است در دیدار جانشین مدیرعامل ایرنا با مدیرعامل مونتسامه، اسلامی فرد آمادگی ایرنا را برای انتقال تجربیات خبری، فنی و آموزشی به خبرگزاری مغولستان اعلام كرد.

وی با بیان این كه دو خبرگزاری سال گذشته در جریان برگزاری اجلاس هیات اجرایی اوآنا در مغولستان اقدام به انعقاد موافقتنامه همكاری خبری كردند، آمادگی ایرنا را برای اجرای كامل مفاد سند به امضا رسیده در اولان باتار اعلام كرد.

معاون خبری ایرنا همچنین انتصاب 'آویا باتارهویك' به مسئولیت مدیرعامل مونتسامه را تبریك گفت و از وی دعوت كرد برای بررسی راههای همكاری دو خبرگزاری به ایران سفر كند.

باتارهویك نیز از امضای تفاهم نامه با ایرنا اظهار خرسندی كرد و گفت: ایرنا سابقه خوبی در اوآنا دارد و همچنین پوشش خبری مناسبی از اخبار منطقه می دهد.

وی افزود، خبرگزاری مغولستان از همكاری با ایرنا استقبال می كند و چشم انداز همكاری های دو خبرگزاری را مساعد می داند.

ترغیب خبرگزاری هند به افتتاح دفتر نمایندگی در تهران و تبادل تجربیات میان ایرنا و پی.تی.آی از محورهای مذاكرات مسئولان دو خبرگزاری در توكیو بود.

اسلامی فرد در دیدار با 'شكیل احمد' معاون اجرایی پی.تی.آی گفت: ایرنا با حضور در دهلی اقدام به ارسال مستقیم اخبار هند برای افكار عمومی و مسئولان ایرانی می كند و ضروری می داند كه رسانه های هند نیز اخبار ایران را بدون واسطه و از طریق اعزام نماینده به تهران دریافت و استفاده كنند.

معاون پی.تی.آی با اشاره به برخی محدودیتهای مالی گفت، پی.تی.آی تلاش دارد با بكارگیری نیروهای محلی در تهران و استفاده از اخبار اوآنا این كمبود را جبران كند.

جانشین مدیرعامل ایرنا همچنین در دیدار با 'پارك جونگ چان' مدیرعامل یونهاپ با وی درباره همكاری های خبری و فنی دو خبرگزاری با بهره گیری از روابط خوب دوجانبه و در چارچوب اوآنا رایزنی كرد.

پارك با اشاره به سابقه درخشان همكاری های یونهاپ با ایرنا گفت، دو خبرگزاری می توانند علاوه با شركت در طرحهای مشترك اوآنا و بهره گیری از توانمندهای خوب به ارتقای جایگاه اطلاع رسانی خبرگزاری های قاره آُسیا كمك كنند.

سی و چهارمین نشست هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) با تاكید بر سه محور مهم در زمینه اطلاع رسانی از جمله ترغیب در به كارگیری موازین اخلاقی در توكیو برگزار شد.

روسا و نمایندگان 12 خبرگزاری از جمله سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این اجلاس بر آموزش مستمر كاركنان در بخش های خبری و فنی و استفاده بیشتر از فن آوری های نوین تاكید كردند.

در این اجلاس كه به میزبانی 'كیودو نیوز' ژاپن برگزار شد، آموزش آنلاین به صورت فراگیر و برگزاری گارگاه های آموزشی بین اعضا اوآنا از جمله مباحث مهم بود.

قائم مقام مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این اجلاس پیشنهادهایی برای نحوه ارتقای فعالیت های اوآنا مطرح كرد كه مورد استقبال قرار گرفت.

از جمله مصوبات اجلاس توكیو یكی از این پیشنهادها بود كه مقرر شد خبرگزاری های مطرح از جمله ایرنا نحوه ارتقا خدمات دهی پایگاه اینترنتی اوآنا را در زمینه انتشار فرآوردهای اطلاع رسانی مانند عكس و خبر طی نشستی قبل از مجمع عمومی سال آینده مورد بحث و بررسی قرار دهند.

آساق ** 1377 ** 275 **