۲۸ آبان ۱۳۹۱، ۲۲:۳۶
کد خبر: 80421343
T T
۰ نفر

گراني با اجراي طرح تحول اقتصادي درمان مي شود

۲۸ آبان ۱۳۹۱، ۲۲:۳۶
کد خبر: 80421343
گراني با اجراي طرح تحول اقتصادي درمان مي شود

ايلام- رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ايلام گفت: گراني با اجراي محورهاي طرح تحول اقتصادي و هم افزايي كامل ميان مردم و مسوولان درمان مي شود.

به گزارش ایرنا، 'علی مهدوی' عصر یك شنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان در محل سرسرای اجتماع استانداری ایلام افزود: افزایش سطح بهره وری در حوزه تولید و اصلاح قانون یارانه ها، ارزش نظام های پولی، مالی و توزیع كالا، نظام بانكی، گمركی و اصلاح نظام مالیاتی از محورهای طرح تحول اقتصادی است كه اجرای همه آنها در كنترل و كاهش گرانی بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: پایش و رصد قیمت ها، كشف تخلف و همچنین تشكیل پرونده در این بخش جزو وظایف حوزه نظارت و بازرسی است كه با همكاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حكومتی با صدور رای به موقع باعث كنترل گرانی و كاهش قیمت ها می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: اعمال مدیریت بر بازار با هدف كنترل قیمت ها در بخش تامین كالا شامل، تولید داخلی و واردات، توزیع توسط واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره ای و شبكه های پخش امكان پذیر است.

مهدوی افزود: تغییر قیمت باید به صورت منطقی انجام شود؛ زیرا اگر افزایش قیمت صورت گیرد به پذیرش نرخ جدید و گرانی منجر می شود كه پیامدهای آن بر بازار زیانبار تر خواهد بود.

وی تاكید كرد: تغییر نكردن قیمت باعث كاهش تولید و واردات، وقوع پدیده احتكار، رواج بازار سیاه و سرانجام تعطیلی واحدهای تولیدی می شود كه این دور در پایان باز هم منجر به گرانی كالا خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام به برخی مولفه های تاثیرگذار در موضوع افزایش قیمت ها پرداخت و گفت: رشد نقدینگی، نوسان های نرخ ارز، رشد دستمزدها، افزایش قیمت حامل های انرژی، مواد اولیه، مالیات، بیمه و حمل و نقل بدون شك باعث افزایش قیمت ها و وقوع پدیده گرانی می شود كه هر كدام از این مولفه ها ریشه در قانون یا بازار دارد.

مهدوی اظهار كرد: متاسفانه بخش تولید تنها اعتقاد به افزایش قیمت كالا برای رفع مشكلات خود دارد در صورتی كه به مقوله افزایش بهره وری و همچنین تغییر رویه و فرایندهای تولید بی توجهی می كند كه همین موضوع باعث گرانی و فشار بیشتر به قشر مصرف كننده می شود.

مهدوی افزود: برخورد قاطع و شدید با متخلفان اقتصادی و گران فروشان از سوی نهادهای نظارتی و تعزیراتی در كنار كنترل قیمت ها از عوامل مهم مدیریت بر بازار و مبارزه با گرانی است. ك/2

7177/565