۲۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۱۲
کد خبر: 80420829
T T
۰ نفر
تشكيل انجمن هاي تخصصي نسخ خطي در توسعه علمي اين حوزه تاثيرگذار است

تهران - رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت‌: تشكيل انجمن هاي تخصصي نسخ خطي به توسعه علمي آن كمك زيادي مي كند.

به گزارش ایرنا ، اسحاق صلاحی امروز یكشنبه در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در شیراز با بیان اینكه برگزاری این همایش یك سنت حسنه است افزود: امیدواریم برپایی آن منشا اثرات و بركات زیادی در جامعه باشد.

وی گفت: از سال گذشته برای نزدیك شدن به عدالت، برگزاری این همایش را در استان ها در دستور كار قراردادیم،سال گذشته این همایش را در مشهد برگزار شد و سال آتی هم در یكی از استانها برگزار خواهد شد.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با تجلیل از مجاهدت های علمی آیت الله عطاردی در تحصیل و تدوین اسناد ملی، از وجود دو انجمن تخصصی در حوزه نسخ خطی یاد كرد و افزود: وجود چنین شخصیت های برجسته ای كه با عشق و علاقه در راه گردآوری میراث مكتوب زحمت می كشند برای حوزه فرهنگ، مایه بركت و منشاء خیر است.

وی صیانت از میراث فرهنگی و علمی كشور و حمایت از تلاش گران این عرصه را از اهداف این همایش عنوان كرد و افزود: فراهم ساختن فرصت تحقیق و پژوهش برای نسل جدید از دیگر اهدافی است كه همایش به دنبال تحقق آن است.

صلاحی به وسیع تر شدن حوزه های این همایش اشاره و خاطر نشان كرد : پیش از این تنها نویسندگانی كه در عرصه نسخ خطی فعالیت می كردند، مورد تقدیر قرار می گرفتند، كه چند سالی است با تلاش سازمان اسناد و كتابخانه ملی، مصححان، نسخه پژوهان، فهرست نویسان، مرمت كاران و بسیاری دیگر از حامیان این عرصه شناسایی و تقدیر می شوند.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در مورد وظیفه سازمان در صیانت از داشته های معنوی كشور گفت:جمهوری اسلامی ایران در ثبت میراث مستند مكتوب در حافظه جهانی مقام اول را در منطقه دارد و دو اثر نقشه های موجود در آرشیو وزارت امور خارجه و ذخیره خوارزمشاهی اولین متن طب سنتی به زبان فارسی، در حال ثبت جهانی است.

وی هم چنین از دو اثر ثبت شده با عنوان' فیلم مستند جان مرجان' با موضوع خلیج فارس و ' نوار كاست اذان موذن زاده اردبیلی' نیز در كمیته ملی حافظه جهانی خبر داد و گفت: لوح ثبت این دو اثر در همایش روز جهانی منابع دیداری و شنیداری كه 25 آبان ماه در زیبا كنار برگزار شد، به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

صلاحی با تجلیل از خدمات 'مهدی خواجه پیری' در جمع آوری میراث مستند و مكتوب ایران در خارج از كشور، افزود: گردآوری میراث مستند در كشورهایی كه زمانی جزء ایران تاریخی و فرهنگی بودند، می تواند در ثبت این میراث و صیانت از آن ها كمك زیادی كند.

بر اساس اعلام دبیرخانه همایش نسخ خطی ،134 عنوان كتاب، 310 مقاله پژوهشی و 25 پایان نامه و طرح پژوهشی ارسال شد، كه پس از بررسی و داوری هیات داوران از برگزیدگان علمی در این مراسم تقدیر شد.

همچنین قرار است به دلیل وجود مشكلات اجرایی از كسانی كه توسط هیات داوران شایسته تقدیر شناخته شدند، در هفته پژوهش سازمان اسناد و كتابخانه ملی تقدیر شوند.

آیت الله شیخ رضا استادی مقدم(تهرانی)، محمدباقر حجتی و زنده یاد ضیاءالدین بن حاج شیخ یوسف مشهور ابن یوسف شیرازی(حدائق) ازجمله شخصیت های علمی برجسته و نسخه پژوهانی بودند كه در آئین بزرگداشت از آنان تجلیل شد.

در این مراسم هم چنین پیام آیت الله جوادی آملی به دوازدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در خصوص حامیان و ارزشمندی فعالیت و پژوهش در این عرصه پخش شد.

دوازدهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی امروز در سالن همایش های مركز اسناد و كتابخانه ملی شیراز برگزار شد.

فراهنگ1 **1630**1588