۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 80415268
T T
۰ نفر
سنديكاهاي پرتغال اعتصاب عمومي كشور را گسترده اعلام كردند

مادريد - كنفدراسيون عمومي‌ كارگران پرتغال امروز چهارشنبه اعلام كرد نخستين ساعات سومين اعتصاب عمومي‌ سال جاري بسيار گسترده بوده است، به گونه اي كه بيش از 90 درصد بخش‌هاي مختلف كاري كشور مخصوصا حمل و نقل اعتصاب كرده اند.

به گزارش ایرنا، تلویزیون دولتی اسپانیا با اعلام این خبر گزارش داد: اعتصاب عمومی‌ امروز موجب كاهش شدید فعالیت حمل و نقل عمومی‌ در پرتغال شده و به دلیل استفاده مردم از خودروهای سواری و شخصی، جاده های منتهی‌ به شهر‌های بزرگ آن، دارای ترافیك و صفهای طولانی است.

اعتصاب مذكور از سو‌ی‌ كنفدراسیون عمومی‌ كارگران پرتغال در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت'پدرو پاسوس كوئلو' فراخوان شده است.

بنا به گزارشها، در جریان این اعتصاب در پایانه های اتوبوس پرتغال، بین پلیس و اعتصاب كنندگان درگیری رخ داده و كنفدراسیون عمومی‌ كارگران، آن را نشانه 'تهدید و عصبی بودن دولت' ارزیابی كرده است.

'خوسه مانوئل اولیویرا' سخنگوی فدراسیون سندیكاهای حمل و نقل و ارتباطات پرتغال در مورد اعتصاب امروز گفت: این اعتصاب در مقایسه با سه اعتصاب عمومی اخیر با بیشترین میزان مشاركت در بخش خصوصی و عمومی‌ روبرو بوده به گونه ای كه حتی برخی‌ از بخشهای حمل و نقل در شهر لیسبون -پایتخت-، بصورت كامل و صد در صدی اعتصاب كرده اند و تقریبا همه تردد‌های زمینی‌ و حمل و نقل دریایی هم تعطیل شده است.

فعالیت بخش حمل و نقل دریایی پرتغال امروز به صورت اندك و حداقلی است و طبق اعلام فدراسیون آن،

میزان شركت كارگران این بخش در اعتصاب عمومی به 85 درصد در شهرهای لیسبون ، كوئیمبرا و پورتو می رسد.

'آرمنیو كارلوس' دبیركل كنفدراسیون عمومی‌ كارگران پرتغال اعلام كرد كه شیفت شب بیمارستان‌ها و كارخانجات اطراف لیسبون نیز اعتصاب‌های گسترده‌ای داشتند .

وی با ابراز خرسندی از میزان بالای اعتصاب، آن را یك هشدار مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت 'پاسوس كوئلو' نخست وزیر پرتغال قلمداد كرد.

دولت پرتغال تاكنون واكنشی به اعتصابهای امروز نشان نداده و میزان شركت كنندگان آن را اعلام نكرده است.

پرتغال برای رویارویی با بحران شدید اقتصادی خود، سال گذشته یك كمك نجات مالی 78 میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا دریافت كرد اما انجام ریاضتهای شدید برای كاهش كسری بودجه خود و بالارفتن نرخ بیكاری به حدود 15 درصد در این كشور 10 میلیون نفری جنوب غربی اروپا، مردم را به ستوه آورده است.

همزمان با پرتغال، اسپانیا و چند كشور دیگر اروپایی نیز امروز در حال اعتصاب عمومی بسر می برند.

اروپام **1234**1551**