۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۳۱
کد خبر: 80414868
T T
۰ نفر
نقشه راه مديريت اجرايي پسماند براي  استان هاي كشور تدوين شد

تهران- معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: نقشه راه مديريت اجرايي پسماند براي 31 استان كشور تدوين و به تمام دستگاه هاابلاغ شده است.

'محمد جواد محمدی زاده' روز چهارشنبه در مراسم گشایش دومین كنفرانس و نمایشگاه بین المللی 'مدیریت پسماند،‌ بازیافت و بیومس ' در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: این نقشه راه برای تمام انواع پسماندها اعم از خانگی، صنعتی، كشاورزی،‌ بیمارستانی و ویژه تدوین شده است.

وی اظهار داشت: روزانه 48 هزار تن پسماند خانگی در كشور تولید می شود و در واقع باید گفت میزان تولید پسماند در كشور 150 گرم بالاتر از سرانه جهانی است این در حالی است كه 73 درصد از پسماندهای ایران مواد ارگانیك هستند .

محمدی زاده با بیان اینكه 98 درصد جمعیت شهری كشور تحت خدمات مدیریت پسماند قرار گرفته اند، گفت: با تمام اقدامات انجام شده به نظر می رسد هنوز به 50 كارخانه كمپوست، 52 كارخانه كاغذسوز،‌ 82 كارخانه پلاستیك سوز،‌ 4 كارخانه پلت (پلاستیك هایی كه قابلیت خردشدن دارند) و 20 كارخانه زباله سوز در كشور نیازمند هستیم.

وی در مورد زباله های بیمارستانی خاطرنشان كرد: روزانه 400 تن زباله بیمارستانی در كشور تولید می شود كه 75 درصد آنها زباله های عادی است یعنی تنها بین 10 تا 25 درصد آنها ویژه و خطرناك است.

محمدی زاده ادامه داد: برای جلوگیری از این كار كه به نوعی هدررفت سرمایه است،‌ باید به كاركنان بیمارستان ها و مراكز بهداشتی آموزش داده شود تا زباله های آشپزخانه را با زباله های اتاق عمل مخلوط نكنند.

وی افزود: در زمینه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی در كشور اقدامات خوبی انجام شده و با توافقی كه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی داشتیم تا پایان امسال تمام بیمارستان های كشور به دستگاه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی مجهز می شوند.

به گفته محمدی زاده،‌ از سال آینده مراكز سرپایی، مطب ها و تزریقات نیز به دستگاه بی خطر سازی زباله تجهیز می شوند .

وی افزود : همچنین 170 میلیون تن زباله كشاورزی در كشور وجود دارد كه متاسفانه تاكنون اقدام مفیدی برای امحای این زباله ها انجام نشده است . این در حالی است كه روزانه 160 هزار تن پسماند صنعتی در كشور تولید می شود كه سهم تهران از آن 450 تن است.

وی ادامه داد: برخی از این پسماندهای صنعتی سمی هستند و برخی نیز قابلیت انفجار،‌ اشتعال و خورندگی دارند كه باید با برنامه های علمی و اصولی آنها را مدیریت كرد.

رییس سازمان محیط زیست گفت: پیش بینی می شود در سال 1404 بیش از 202 هزار تن زباله ویژه صنعتی و معدنی داشته باشیم.

وی در ادامه به پسماندهای الكترونیكی به عنوان یك پدیده جدید در جهان اشاره كرد و گفت: امروزه استفاده از لپ تاپ و رایانه در منازل و ادارات جزو ضروریات زندگی شده است كه این وسایل الكترونیكی پس از خراب شدن و بلااستفاده شدن به عنوان پسماند در محیط زیست یاقی می مانند . در حال حاضر سالانه حدود 3 میلیون تن زباله صنعتی در كشور تولید می شود.

وی گفت: سرمایه گذاری مناسب برای بازیافت انواع پسماندها،‌ آموزش تفكیك زباله از مبدا و استفاده مجدد از زباله ها از جمله پیشنهادهایی است كه ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست تاكنون مطرح شده است اما هنوز تا هدف نهایی فاصله زیادی داریم كه باید سرمایه گذاری در این بخش را با جدیت هرچه بیشتر دنبال كنیم.

دومین كنفرانس و نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند،‌ بازیافت و بیومس امروز - چهارشنبه - در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز شده است . این كنفرانس تا 27 آبان ماه ادامه دارد.

علمی(3)9014**1834**1581
۰ نفر