۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۲۲:۲۵
کد خبر: 80396171
T T
۰ نفر
ريشه اصلي حوادث منجر به بلايا، خود بشريت است

گرگان - معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت: به علت همنشيني انسان و طبيعت با هم، ريشه اصلي حوادث منجر به بلايا، خود بشريت و دخالت خودمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهندس 'حسن قدمی' امروز در شورای اداری استان گلستان افزود: در مقایسه با حوادث اصلی و دائمی كشور، دقیقا دخالت غیرمعقول و غیرمنطقی انسان و عدم اجرای برنامه صحیح، باعث بروز حوادث شده است.

به گفته وی، متاسفانه اهداف و سیاستگذاری ها در جمهوری اسلامی ایران به غلط بكار گرفته شده كه نمونه بارز آن، عدم مقاوم سازی ساختمان های دولتی، خصوصی و مسكونی بود كه در حادثه اخیر آذربایجان، این مساله به خوبی دیده می شد.

وی تصریح كرد: تجاوز به حریم رودخانه و مسدود كردن رودخانه ها، از جمله عوامل موثر در سیل اخیر استان مازندران در شهرستان های نكا و بهشهر بوده است.

وی ادامه داد: تا زمانی كه ساخت و سازها غیراصولی باشد و مهندسین بر سر پروژه های خود حضور نداشته باشند و این تفكرات غلط وجود داشته باشد، نمی توانیم با خطرات ناشی از بحران ها، مقابله كنیم.

معاون وزیر كشور در ادامه گفت: از سوی دیگر، این مسائل باعث می شود تا خسارات وارده بیش از حد معمول باشد و خسارات زیاد، كار را برای امدادرسانی با مشكل مواجه و مختل می كند.

قدمی افزود: اگر می خواهیم در مقابله با حوادث و بلایا موفق باشیم، باید نظارت ساختمانی و ساخت و سازها و مقام سازی را جدی بگیریم و با عوامل متجاوز برخورد قاطع و جدی داشته باشیم تا نتایج بهتری حاصل شود.

به گفته قدمی، از سوی دیگر، سرانه جنگل در كشور ما یك سوم سرانه معمول جهان است و از سوی دیگر هر روز شاهد تعرض به جنگل هستیم كه این خود یكی از دلایل وقوع بلایا می باشد و باید دست به دست هم دهیم تا این سرمایه و ثروت ملی را حفظ و نگهداری كنیم و به نسل های آینده تحوییل دهیم.

وی اظهار داشت: باید تجهیزات و امكانات خود را به روزرسانی نمائیم و همیشه آماده باشیم و دستورالعمل های كارگروهها را كه ابلاغ شده اجرائی نمائیم.

وی در پایان گفت: باید برای كارهای پیشگیرانه بیشتر از این مسائل سرمایه گذاری و هزینه كنیم.

7467/579/ 3404
۰ نفر