۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۴۹
کد خبر: 80395441
T T
۰ نفر
ايران جزو 10 كشور بلاخيز طبيعي جهان محسوب مي شود

گرگان - رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: براساس آمار منتشر شده، كشور ما به لحاظ حوادث غيرمترقبه جزو 10 كشور بلاخيز طبيعي جهان محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علیرضا اورنگی' روز چهارشنبه در مراسم افتتاح پایگاه اطفا حریق شمال كشور در گرگان افزود: امروز حدود 400 میلیون هكتار از 4 میلیارد هكتار جنگل های دنیا در معرض آتش سوزی قرار دارد كه بیشتر آتش سوزی ها در علفزارها رخ می دهد.

معاون وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: دود حاصل از این آتش سوزی ها از مرزهای كشورها عبور می كند تا حدودی كه كره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد كه همین مساله باعث شده تا نهادهای بین المللی با مشاركت محققان سراسر جهان، نسبت به این موضوع چاره اندیشی كنند.

اورنگی ادامه داد: آتش سوزی در جنگل های كشور در 10 سال گذشته بیش از 14 هزار حریق با وسعتی در حدود 150 هزار هكتار از عرصه های جنگلی و مرتع را در بر گرفته كه در سال گذشته به دلیل خشكسالی و افزایش دما شاهد بیشتری حریق بوده ایم.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور در ادامه افزود: با توجه به وضعیت جنگل های ایران استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته برای اطفاء حریق به خوبی محسوس است، زیرا وقوع آتش سوزی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، به خطر افتادن تنوع زیستی، شیوع آفت، آلودگی هوا شده و بیماری های تنفسی برای انسان به بار می آورد.

اورنگی یادآور شد: برهمین اساس، مشاركت مردمی و تجهیز امكانات تنها راهكار مهار آتش سوزی در جنگل ها محسوب می شود.

به گفته اورنگی، با تصویب طرح جامع پیشگیری و اطفاء حریف، ساماندهی امكانات تقویت كشت و اطلاع رسانی فوری، اتخاذ تدابیر فنی، آموزش نیروهای انسانی سازمان، ترویج فرهنگ منابع طبیعی، استفاده از سازمان های مردم نهاد به ویژه بسیج سازندگی و ارتباط با مراكز علمی، پژوهشی و آموزشی سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات هلال احمر از جمله موضوعات اساسی است كه برای پیشگیری و اطفاء حریق در دستور كار سازمان قرار دارد.

وی اظهار داشت: سازمان به منظور پیشگیری و مقابله با آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها و مراتع در طول برنامه پنجم توسعه، 15 پایگاه اطفاء حریق ایجاد خواهد كرد كه در استان كرمانشاه اكنون در حال فعالیت است و دومین پایگاه امروز در گلستان افتتاح شده و در نظر داریم در استان های گیلان، مازندران، سمنان و فارس در آینده ای نزدیك پایگاه اطفاء حریق راه اندازی كنیم.

نخستین پایگاه اطفاء حریق شمال كشور و دومین پایگاه كشوری، امروز با حضور مسوولان كشوری و استانی در گرگان مركز استان گلستان افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر كل منابع طبیعی،مراتع و آبخیزداری استان گلستان درمراسم افتتاح این پایگاه گفت: به علت آتش سوزی های مكرر در دو سال گذشته در استان های شمالی به خصوص استان گلستان، تصمیم به تاسیس این پایگاه گرفته شد.

مهندس 'حمید سلامتی' افزود: این پایگاه امداد هوایی و زمینی است كه در زمینه اطفای حریق و حفاظت فعالیت می كند.

به گفته وی، پایگاه اطفاء حریق شمال كشور، بزرگترین و مهمترین پایگاه امداد هوایی سازمان جنگل ها است و برای حمایت و حفاظت از عرصه ها و مهار حریق در شمال كشور فعالیت می كند.

وی تصریح كرد: در این پایگاه، 60 سرباز و چهار دستگاه ماشین آلات اطفای حریق فعال است.

هم زمان با افتتاح پایگاه اطفاء حریق شمال كشور، مانور ملی اطفاء حریق روز چهارشنبه در گرگان مركز استان گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مانور برای هماهنگی بیش تر دستگاه ها در مواقع بحران در سطح ملی و استانی، با حضور معاون وزرای كشور، جهاد كشاورزی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مانور بزرگ، 400 نفر از نیروهای زبده و كارآزموده از دستگاه ها و ارگان های مختلف و نیروهای نظامی و انتظامی، ارتش و سپاه حضور داشتند.

این مانور در عرصه های ملی و جنگلی استان گلستان در تپه های 'شهرك تالار' و پارك جنگلی 'النگدره' گرگان به صورت نمادین برگزار شد.

در این مانور ضمن استفاده از نیروها و تجهیزات مورد استفاده در موارد بحران، برای اولین بار پاراموتور و پاراگلایدر نیز مورد استفاده قرار گرفت. ك3

7467/602 /601/ 579/506
۰ نفر