۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 80390149
T T
۰ نفر
عمليات نامگذاري و اصلاح 69 قطعه سنگ كلكسيون كوشك احمد شاهي انجام شد

تهران بزرگ - مسوول روابط عمومي مجموعه فرهنگي - تاريخي نياوران گفت: عمليات اصلاح و نامگذاري‌ 69 قطعه سنگ نفيس دركوشك احمد شاهي در اين مجموعه پايان يافت.

'سالومه پوریامین' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كارشناسان این سنگ ها را از نظر دوران تاریخی، كانی ها، وزن، فرمول شیمیایی، ویژگی های درمانی و محل یافت سنگ، مورد بررسی قرار دادند.

وی گفت:‌ در بین این مجموعه ، چهار قطعه سنگ شامل یك قطعه شهاب سنگ، آگات، اپال و سنگ با ارزش دیوپتاژ وجود دارد كه هركدام دارای ویژگی های فیزیكی و شیمیایی ویژه ای هستند.

پوریامین خاطر نشان كرد:‌ با وجود اطلاعات دقیق از آثار موجود در این موزه از جمله سنگ ها مخاطبان می توانند فعالیت های پژوهشی نیز انجام دهند.

مسوول روابط عمومی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران در خصوص سنگ با ارزش دیوپتاژ موجود در این مجموعه افزود: این سنگ در سال 1797 كشف شده و به صورت نیمه شفاف و به رنگ های سبز زمردی، آبی تیره و سبز فیروزه ای دیده می شود.

وی با بیان اینكه این سنگ در معادن كشورهای قزاقستان، روسیه، آمریكا، شیلی و زئیر یافت می شود گفت:‌ نمونه موجود در مجموعه نیاوران 28/3 گرم می باشد.

كوشك احمد شاهی اواخر دوره قاجار به عنوان خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در میان باغ نیاوران ساخته شد و یكی از زیباترین بناهای دوره قاجار محسوب می شود و در زمان پهلوی نیز این كاخ به عنوان محل كار و سكونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.

بازدید از این مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران و كوشك احمد شاهی، همه روزه از ساعت 9 تا 17 امكان پذیر است.

تهرام/7244/1600 /
۰ نفر