۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۴۱
کد خبر: 80389015
T T
۰ نفر

تلاش ازبكستان براي ايجاد زيرساخت هاي ارتباطي

۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۴۱
کد خبر: 80389015
تلاش ازبكستان براي ايجاد زيرساخت هاي ارتباطي

دوشنبه – ازبكستان تا سال 2015 معادل 8.5 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد را با هدف ايجاد زيرساخت هاي ارتباطي و افزايش ظرفيت حمل و نقل در اين كشور هزينه خواهد كرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبر روز شنبه شبكه تلویزیونی'كاپیلوس'، در همایش چشم انداز كشورهای آسیای میانه در بازارهای جهانی از طریق توسعه كریدورهای حمل و نقل جدید؛ اعلام شد معادل سه میلیارد و 54 میلیون دلار از این مبلغ صرف بازسازی و نوسازی جاده های ازبكستان، افزون بر دو میلیارد دلار صرف ایجاد زیربناهای حمل و نقل هوایی، یك میلیارد دلار صرف ایجاد تاسیسات مخابراتی و یك میلیارد و 800 میلیون دلار نیز صرف احداث زیرساخت های فنی و مهندسی در این كشور می شود.

بر اساس این گزارش بازسازی مسیرهای حمل و نقل موجود، برقی كردن راه آهن و گردنه های ریل دار، ایجاد مراكز بین المللی لجستیك و پایانه و توسعه امكانات فرودگاهی برخی از پروژه های بزرگ برای توسعه توان حمل و نقلی ازبكستان تا سال 2015 است.

در این نشست كه به همت مجلس ازبكستان برگزار شد، شركت كنندگان تحقق نرخ بالای رشد اقتصادی و تجارت خارجی ازبكستان را منوط به توسعه سریع مجموعه حمل و نقل و ارتباطات، افزایش توان حمل و نقل و ایجاد تنوع در راههای حمل و نقل بین المللی دانستند.

مسئولان دولت تاشكند، نمایندگان و كارشناسان اقتصادی ازبك؛ افزایش نقش جاده های این كشور را دریكپارچه سازی كریدورهای بین المللی حمل و نقل موثر دانستند و از اقدام 'اسلام كریم اف'رئیس جمهور این كشور در تشكیل كریدور حمل و نقل ازبكستان - تركمنستان - ایران - عمان - قطر كه مناسبات اقتصادی را در آسیای مركزی و خلیج فارس تقویت خواهد كرد، حمایت كردند.

در این نشست اعلام شد كه پس از پایان عملیات ساخت مسیر باكو - تفلیس - اروپا – قارص كه هم اكنون به طور مشترك توسط آذربایجان، گرجستان و تركیه در دست اجراست، امكان صدور مستقیم كالاهای ازبكستان توسط راه آهن از طریق قفقاز به بنادر تركیه و از طریق تونل 'مرمره' به دیگر نقاط جهان فراهم خواهد شد.

از دیگر پروژه های در دست اجرا كه نقش زیادی در توسعه توان اقتصادی ازبكستان خواهد داشت، سازماندهی حمل و نقل كالاهای صادراتی این كشور از طریق پست بین المللی خارگوس در مرز قزاقستان و چین است كه با بهره برداری از آن ضمن كاهش 700 كیلومتری فاصله میان ازبكستان و چین، صادرات ازبكستان به بازار چین نیز افزایش خواهد یافت.

هم اكنون در ازبكستان بیش از 20 كریدور حمل و نقل بین المللی وجود دارد كه دو جاده بین المللی (E-40 و E-60) كه مسیرهای بخارا را به اتحاد غرب اروپا و كشورهای شرق آسیا متصل می كند.

طول بزرگراههای ازبكستان هم اكنون معادل دو هزار و 755 كیلومتر است كه یك مسیر آن از شمال غرب به قزاقستان، جاده ای دیگر از جنوب غرب به تركمنستان، از طریق جنوب و ترمذ به افغانستان و از شرق به استان اوش در جنوب قرقیزستان متصل می شود.

آساق**1558**1501