۲۸ مهر ۱۳۹۱، ۲۰:۳۲
کد خبر: 80377755
T T
۰ نفر
شعر حافظ چشم و چراغ مردم تاجيكستان است

شيراز - سفير تاجيكستان در ايران از شعر حافظ به عنوان چشم و چراغ همه مردم از جمله مردم كشورش ياد كرد.

به گزارش ایرنا،' دولتعلی حاتم اف ' جمعه شب درآیین یاد روز حافظ در شیراز با اشاره به اینكه در خانه یك تاجیكی نیست كه دیوانی از حافظ ، سعدی و یا فردوسی وجود نداشته باشد افزود: شعر حافظ تسكین دهنده روح مردم تاجیكستان است .

وی با اشاره به علاقه مندی خاص مردم تاجیكستان نسبت به مفاخر ایرانی اظهار داشت : مردم تاجیكستان هنگامی كه فرزندانشان بدنیا می آیند كتابهای حافظ ، سعدی و فردوسی را زیر سر انها می گذارند . تاجیك ها این اقدام را به این دلیل انجام می دهند تا فرزندان این سرزمین دنیا را با چشم حافظ ، رفتار وخردمندی سعدی و وطن پرستی فردوسی ببینند و درك كنند.

وی گفت : مردم تاجیكستان غزلیات حافظ را كیمیای سعادت خود می دانند و هرساله به مناسبت بزرگداشت این شاعر توانمند برنامه های مختلفی دراین كشور اجرا می شود.

حاتم اف با اشاره به ارادت خاص مردم تاجیكستان به حافظ ابراز داشت : یكی از خیابانهای بزرگ شهر دوشنبه به نام حافظ شیرازی نامگذاری شده است .

وی گفت :مردم ایران و تاجیكستان تشابهات فرهنگی قوی و زیادی دارند كه باید از این شرایط برای تبادل فرهنگی میان دوكشور استفاده كرد.

سفیر تاجیكستان ، حافظ را متعلق به همه مردم عالم ، ستاره درخشان جهان و مشكل گشا خواند كه شاد زیستن را به مردم آموخت .

حاتم اف در ادامه گفت : مایه افتخار است كه در مشهورترین كتابخانه های دنیا دیوان حافظ به عنوان الگوی انسان سازی مورد استفاده همگان قرار می گیرد.

1592 .ك/2

7382/667
۰ نفر