۲۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 80377316
T T
۰ نفر
مدير شواري مفتي هاي روسيه از تلاش مسلمانان براي حفظ حجاب در مدارس خبر داد

مسكو - 'نفيق الله آشيروف' رييس اداره بخش آسيايي مسلمانان روسيه اعلام كرد: مسلمانان روسيه براي حفظ حجاب اسلامي در مدارس كشور تلاش و از هر گونه تنش آفريني در اين زمينه جلوگيري مي كنند.

آشیروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: مسلمانان روسیه همانند برادران و خواهران مسلمان خود در كشورهای دیگر، رعایت حجاب اسلامی در مدارس را وظیفه شرعی خود می دانند.

هفته گذشته مسئولان یك مدرسه در روستایی در منطقه 'نفت كومسك' استان استاوروپول در جنوب روسیه از حضور پنج دانش آموز محجبه ملبس به 'پوشیه' در كلاس درس خودداری كردند و در حال حاضر دادستانی این منطقه مساله را بررسی می كند.

مقام مذهبی مسلمانان روسیه گفت: رعایت حجاب اسلامی از قوانین شریعت است كه برای هر فرد مسلمانی واجب است.

مفتی مسلمانان روسیه خاطرنشان كرد: هیچ زن مسلمانی حاضر نخواهد بود این قانون الهی را نقض كند زیرا می داند افرادی كه به قوانین خدا عمل نمی كنند به جهنم می روند.

آشیروف با بیان این كه مسلمانان روسیه افرادی مطیع قانون هستند، گفت: شرایطی پیش آمده است كه عده ای تلاش می كنند با منع حجاب در مدارس، مسلمانان را در وضعیت دشوار قرار دهند.

وی در توضیح وضعیت پیش آمده گفت: اگر دختران مسلمان در مدارس حجاب اسلامی نداشته باشند، قانون خدا را نقض می كنند و اگر با حجاب و روسری حاضر شوند قوانین دولتی را نقض می كنند.

مفتی مسلمانان روسیه خاطرنشان كرد: این مساله باعث آسیب های روحی و مشكلات روانی برای فرزندان مسلمانان می شود.

آشیروف گفت: حتی مقام های فدرال روسیه اعلام كرده اند كه چنین رویكردی برای مسلمانان مشكل ایجاد می كند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اظهارات روز گذشته 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه در خصوص حادثه پیش آمده در یكی از مدارس منطقه استاوروپول مبنی بر جلوگیری از حضور دختران محجبه در یك مدرسه گفت: رییس جمهوری خاطرنشان كرد كه در سطح منطقه ای می توان لباس واحدی برای مدارس تعیین كرد و حجاب اسلامی نیز می تواند در برخی مناطق تحت عنوان این لباس استفاده شود.

مفتی مسلمانان روسیه گفت: این رویكرد به نفع جمهوری های مسلمان نشین همچون جمهوری چچن و تاتارستان است و آنها می توانند حجاب اسلامی در مدارس را رایج كنند اما مشكل اصلی این است كه بسیاری از جمعیت 25 میلیون نفری مسلمانان روسیه در خارج از جمهوری های خود زندگی می كنند.

وی افزود: تلاش می كنیم با برنامه ریزی و گفت و گوها در سطح حكومتی ،ترتیبی فراهم شود كه استفاده از حجاب در مدارس امری شخصی تلقی شود.

آشیروف گفت: در قوانین بین المللی هم خاطرنشان شده است كه هر شخصی حق دارد نوع لباس دلخواه خود را تعیین كند و هیچكس نباید این آزادی افراد را محدود كند.

وی خاطرنشان كرد: اصول حقوق بشر نیز بر آزادی افراد در تعیین شكل لباس خود حكم می كنند و با توجه به این واقعیت ها ، معتقدیم كه تعیین فرم لباس و نگه داشتن محاسن موضوعاتی شخصی هستند.

مفتی مسلمانان روسیه در پایان مصاحبه خود ابراز امیدواری كرد كه مساله ممانعت از حضور دانش آموزان محجبه در یكی از مدارس استان استاوروپول هر چه زودتر با دوراندیشی مسئولان حل و فصل و از تكرار چنین حوادثی در اینده در جامعه روسیه جلوگیری شود.

در جامعه 142 میلیون نفری روسیه بیش از 20 میلیون مسلمان زندگی می كنند كه بیشتر در منطقه قفقاز این كشور و در جمهوری های چچن، داغستان، اینگوش، باشقیرستان، كاباردینو بالكاریا، كاراچی و چركیس و نیز جمهوری تاتارستان ساكن هستند.

مسلمانان روسیه طی سده های گذشته همواره زندگی مسالمت آمیزی با دیگر هموطنان خود داشته اند و به دلیل ساختار سیاسی فدراتیو روسیه جدید در دو دهه پس از فروپاشی شوروی نیز از حقوق لازم برای برپایی آیین های مذهبی خود برخوردار بوده اند.

اسلام در روسیه پس از كلیسای ارتدوكس دومین دین رایج محسوب می شود و مسلمانان روسیه در ابعاد مختلف جامعه این كشور حضور فعال و چشمگیری دارند.

اروپام/2242**518**1431