موج اعتراضات ضد آمريكايي در پاكستان وارد ھشتمين روز خود شد

اسلام آباد – با وجود اتخاذ تدابير شديد امنيتي در شھرھاي پاكستان بويژه اسلام آباد پايتخت اين كشور، موج گسترده تظاهرات و راهپيمايي ها ،عليه انتشار فيلم موھن آمريكايي-صھيونيستي در شھرھاي اين كشور وارد ھشتمين روز خود شد.

به گزارش ایرنا، نیروھای امنیتی و پلیس پاكستان با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی برای پراكنده كردن مردم در شھرھای مختلف از جمله 'پیشاور، اسلام آباد، لاھور و كراچی' ،از شلیك گاز اشك آور و تیراندازی ھوایی استفاده كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از محل راهپیمایی اعتراض آمیز مردمی علیه انتشار فیلم موهن آمریكایی در اسلام آباد، تجمع ھزاران نفری مردم شھرھای اسلام آباد و راولپندی در منطقه جی 6 در نزدیكی هتل بین المللی 'سرینا' منجر به درگیری و برخورد نیروهای پلیس و مردم شد.

تظاهر كنندگان در مسیر حركت خود، بسیاری از پست ھای ایست و بازرسی نیروھای امنیتی به ویژه چند دستگاه خودروی پلیس را به آتش كشیدند و ھم اكنون موفق شدند در مقابل منطقه قرمز اسلام آباد مكانی كه سفارتخانه كشورھای خارجی و اداره ھای مھم دولتی در آن قراردارد، گردهم آیند.

صدای تیراندازی هوایی و شلیك نیروهای پلیس , آژیر آمبولانس ها , خودروهای پلیس و پرواز بالگردهای ارتش هر لحظه در این منطقه به گوش می رسد.

با وجودی كه وزارت كشور و نھادھای امنیتی تدابیر شدیدی برای حفظ آرامش در شھرھای اسلام آباد و راولپندی اتخاذ كرده بودند، اما این شھرھا از ظھر امروز شاھد درگیری بین شركت كنندگان در تظاھرات ضد آمریكایی با نیروھای پلیس بوده است .

درگیری پلیس با معترضان با اقدام ننگین انتشار فیلم موهن آمریكایی در شھر اسلام آباد، منجر به زخمی شدن دست كم 11 نفر از جمله ھشت نیروی پلیس و بازداشت چندین تن از راھپیمایان شد.

گروھھای مجلس وحدت مسلمین (MWM) و حزب تحریك انصاف پاكستان (PTI) با برپایی تظاھرات مسالمت آمیز از میدان 'آبپاره' اسلام آباد به سمت ھتل سرینا، انتشار فیلم موھن آمریكایی را به شدت محكوم كرده و اعلام كردند: دولت پاكستان باید ھر چه زودتر محكومیت اقدام ننگین تهیه و انتشار فیلم موهن را در سطوح بالا با دولت آمریكا مطرح كند.

بالگردھای امنیتی در آسمان اسلام آباد برای پراكنده كردن تظاهر كنندگان با پرواز در سطح پایین در محدوده قرمز این شهر با پرتاب گاز اشك از بالا , آسمان منطقه را دود آلود كردند.

این درحالی است كه نیروھای ارتش پاكستان برای كنترل اوضاع امنیتی منطقه دیپلماتیك در اسلام آباد مستقر شدند.

در ھمین حال مسلمانان با برگزاری تظاھرات دیگری در منطقه 'ترنول' در نقطه شمال غرب اسلام آباد با نیروھای پلیس درگیر شدند.

درگیری بین تظاهر كنندگان و نیروھای پلیس، منجر به زخمی شدن پنج نفر از جمله دو نیروی پلیس شد.

به نقل از رسانه های محلی , تظاھرات امروز جمعه مردم شھر 'كراچی' مركز ایالت سند پاكستان در اعتراض به انتشار فیلم موھن آمریكایی كه پس از برگزاری نماز جمعه آغاز شد 'منجر به درگیری مردم با نیروھای پلیس و كشته شدن پنج نفر از جمله یك نیروی پلیس و همچنین زخمی شدن 45 نفر شد.

اكثر شبكه ھای خبری محلی در پاكستان به نقل از مقام های بیمارستانی در شھر كراچی گفتند: از زمان آغاز تظاھرات در این شھر نیروهای امدادی اجساد 5 نفر را به مركز پزشكی قانونی و 45 زخمی را به مراكز درمانی این شھر منتقل كردند.

شبكه خبری دنیا نیوز در خبری فوری و تایید نشده از كشته شدن 15 نفر و زخمی شدن بیش از 70 نفر در درگیری های كراچی خبر داد.

به نقل از این منابع خبری، اعتراضات مردمی در كراچی كه به دعوت گروھھای مذھبی و سیاسی انجام گرفت در منطقه پل 'نیتی چیتی' به خشونت كشیده شد.

تظاهر كنندگان در درگیری با نیروھای پلیس، با پرتاب سنگ و چوب به سوی نیروهای انتظامی , قصد پیشروی به سمت كنسولگری آمریكا در كراچی را داشتند، كه این اقدام موجب زخمی شدن تعدادی از ماموران پلیس شد.

راھپیمایان كه از مقاومت و درگیری های صورت گرفته با پلیس و انتشار این فیلم موهن خشمگین بودند ،در مسیر تظاھرات خود، پنج سینما را نیز به آتش كشیدند.

نیروھای پلیس كراچی نیز بسیاری از افراد حاضر در این تظاھرات را بازداشت كردند.

در همین حال به گزارش رسانه های خبری در پاكستان , ادامه تظاھرات ضد آمریكایی مردم شھر پیشاور مركز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غربی این كشور و درگیری نیروھای پلیس با راھپیمایی كنندگان دست كم چھار كشته و بیش از 40 زخمی بر جای گذاشت.

گروھھای مذھبی و سیاسی در شھر لاھور مركز ایالت پنجاب در شرق پاكستان نیز در اعتراض به انتشار فیلم توهین آمیز آمریكایی به مقدسات اسلامی به تظاھرات خود ادامه داده و به سمت كنسولگری آمریكا در این شھر پیشروی كردند.

نیروھای پلیس لاھور كه تدابیر شدید امنیتی و موانع مختلفی در مسیرھای منتھی به كنسولگری آمریكا ایجاد كرده بودند با راھپیمایان درگیر شدند، این درگیری منجر به زخمی شدن چند مامور پلیس و تعدادی از مردم معترض شد.

منابع خبری محلی گزارش دادند: مردم در شهر لاھور با برگزاری تظاهرات ضد آمریكایی و حركت به سمت كنسولگری این كشور ، چند پست ایست و بازرسی پلیس در نزدیكی كنسولگری را به آتش كشیدند.

'آصف علی زرداری' رییس جمھوری پاكستان ازمردم كشورش خواست تا تظاھرات خود را به صورت مسالمت آمیز برگزار كرده و از آسیب زدن به املاك خصوصی و اماكن عمومی خودداری كنند.

علمای دینی و شخصیت ھای مذھبی در پاكستان طی گفت وگو و شركت در ویژه برنامه ھای روز 'عشق به رسول الله ﴿ص﴾' در شبكه ھای خبری محلی، ھر لحظه از مردم كشورشان خواستند تا از دامن زدن به خشونت و درگیری با نیروھای پلیس خودداری كنند.

'الطاف حسین' رییس جنبش متحد قومی (MWM) در ویدیو كنفرانسی طی سخنرانی در تجمع مردم شھر كراچی ھرگونه اقدام برای تحت تاثیر قرار دادن روند صلح آمیز راھپیمایی و تظاھرات مردم را محكوم كرد و از گروھھای مختلف سیاسی و مذھبی این شھر خواست تا در ھر چه بھتر برگزار شدن تظاھرات علیه انتشار فیلم آمریكایی اقدامات موثر انجام دھند.

تظاهرات ها در شهرهای مختلف پاكستان از جمله كویته , حیدرآباد و مولتان نیز ادامه داشته و گزارشهای شبكه های خبری حاكی از درگیری نیروهای پلیس با راهپیمایان دارد.

در تمامی این راهپیمایی های ضد آمریكایی -صهیونیستی مردم مسلمان پاكستان اقدام به سوزاندن پرجم های آمریكا و رژیم صهیونیستی و آدمك های اوباما رییس جمهوری آمریكا كرده و شعارهای مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریكا سردادند.

آساق **1095**5981