۳۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۰۵
کد خبر: 80332765
T T
۰ نفر
بازآمد بوي ماه مهر، ماه مدرسه، وقت آموختن

قزوين - در آخرين روز تابستان صداي پاي مهر از همه روزها بلندتر و نزديك شنيده مي شود و كودكان و نوجوانان را با شور و شوق وصف ناپذيري به بازگشايي مدارس نويد مي دهد.

در روزهایی كه گذشت و به ویژه در آخرین روز تابستان خیابانهای شهر پر شده از دانش آموزانی كه به همراه والدینشان برای خرید لباس مدرسه و كیف و كفش آمده و دست در دست آنها با شوق خاصی خرید می كنند.

بازار كاسبی مغازه های لوازم التحریر نیز حسابی راه افتاده و در دست و آغوش بچه ها انواع دفترهای نقاشی و خط دار، تراشهای جدید، پاكن های رنگی با اشكال مختلف، لیوان آب، خط كش و مدادهای رنگی، آمدن مهر را بشارت می دهد.

اما در میان این همه هیاهو، ذوق و شوق نوآموزان از همه دیدنی تر است، دختران و پسران كوچولویی كه برای نخستین بار، رفتن به مدرسه را تجربه می كنند و خرید جدیدترین لوازم تحریر و آشنایی با نوشتن نیز بر هیجان آنها افزوده است.

این نوآموزان آنقدر هیجان زده و با ذوق هستند كه با دستان كوچكشان می خواهند تمام خریدها را به تنهایی بغل گرفته و برای رسیدن به نخستین تجربه زندگی خود، بزودی صبح صادق را نظاره كنند.

در كشور ما شهریور و اسفند ماه، زمان خرید همگانی است و هر دوی این خریدها به بهانه 'رسیدن بهار' انجام می شود، یكی 'بهار سال تحصیلی' و دیگری آغاز 'بهار طبیعت' است.

در این ایام فروشندگان و عرضه كنندگان انواع كالا و خدمات و بقول معروف بازار كاسبی رونق می یابد و بازگشایی مدارس به اقتصاد كشور نیز رونق می بخشد.

البته تنوع اقلام در بازار به نحوی است كه همه خریداران از طبقات مختلف می توانند با قیمت های مختلف، خریدها و نیازهای مورد نظر خود را تهیه نمایند.

مادر یك دانش آموز قزوینی كه در حال خرید از فروشگاه بود گفت: در بازار همه نوع جنس وجود دارد، نوشت افزار فانتزی با قیمت بالا و اجناس متوسط با قیمت مناسب كه هر فردی به تناسب وسع خود می تواند خریدهای خود را انجام دهد.

'اعظم قلی پور' افزود: البته تنوع نوشت افزار لوكس در بازار به قدری زیاد است كه اگر خانواده ها دقت نكنند دانش آموزان را به رقابت با همدیگر می كشانند.

'اكرم نانكلی'، خانه دار قزوینی در این خصوص گفت: با بازگشایی مدارس نوشت افزار و كیف و كفش نیاز اصلی بسیاری از خانواده ها است، لذا كنترل و نظارت بر این بازار ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: در بعضی مواقع دیده می شود برخی از فروشندگان از این فرصت برای سودجویی بهره می گیرند كه نظارت و كنترل دستگاه های مربوطه برای جلوگیری از نوسان بازار و افزایش قیمت كالاهای مورد نیاز دانش آموزان اجتناب ناپذیر است.

دبیر آموزش و پرورش مدارس استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر دولت با توزیع دفترچه های دولتی و همچنین نظارت مستمر بر فروشگاهها توانسته است بار مالی خانواده ها را در آغاز سال تحصیلی كاهش دهد.

'مهدی عمومی' افزود: خانواده ها توجه داشته باشند همه دانش آموزان به لحاظ مالی از یك سطح برخوردار نیستند و دانش آموزان خانواده های مرفه با افراط در خرید لوازم گرانقیمت موجب رقابت ناسالم در آموزشگاه ها می شوند كه این امر تبعات روحی ناخوشایندی برای دانش آموزان دیگر در بر خواهد داشت.

یك فروشنده نوشت افزار در قزوین بر این باور است كه قیمت لوازم مدرسه نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نكرده است.

'ابراهیم مشاطان زاده' افزود: این ثبات قیمت به علت عرضه بیش از حد كارخانه های تولیدی در بازارهای مصرف و همچنین عرضه دفترچه های تعاونی در سطح شهر می باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یك كیف دانش آموزی بین 150 هزار تا 250 هزار ریال قیمت دارد كه این رقم در مقایسه باسال گذشته تنها 10 درصد تغییر كرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، از اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در سطح استان خبر داد.

'حسن جمشیدیها' افزود: این طرح در آستانه شروع سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا برای خرید لوازم التحریر، كیف، كفش و سایر ملزومات تحصیلی اجرا شد.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح بازرسان به مدت یك ماه نسبت به كنترل بازار برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی از سوی واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی اقدام می كنند.

جمشیدیها اضافه كرد: جلوگیری از افزایش قیمت ها و كمك به مصرف كنندگان با توجه به افزایش تقاضا برای برخی اقلام در آستانه بازگشایی مدارس، از اهداف اجرای این طرح است.

وی تصریح كرد: واحدهای صنفی عرضه كننده باید اقدام به صدور فاكتور و درج قیمت اقلام كنند و از هرگونه افزایش قیمت نیز خودداری نمایند.

جمشیدیها افزود: تلفن ‎ 124رسیدگی به شكایت مردمی، بصورت شبانه روز آماده پاسخگویی به شهروندان است و مردم می‌توانند هرگونه تخلف و كم فروشی و یا گران فروشی را در اسرع وقت گزارش دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در ادامه تاكید كرد: به منظور تسهیل شهروندان در دریافت خدمات، تعدادی بازرس افتخاری در این سازمان كار بازرسی از اتحادیه‌های صنفی را نیز برعهده دارند.

جمشیدیها خاطرنشان كرد: در این ارتباط گشت‌های بازرسی این سازمان با همكاری مجمع امور صنفی به طور مستمر از واحدهای صنفی و توزیعی بازرسی و به تخلفات احتمالی رسیدگی خواهند كرد.

وی از اصناف خواست به منظور رفاه حال مشتریان و خودداری از هرگونه تخلف، رعایت قانون و مقررات صنفی را مورد توجه قرار دهند.

7389/ 614