۲۵ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۵۷
کد خبر: 80323438
T T
۰ نفر
گمرك آستارا آماده فعاليت به عنوان دومين بندراقتصادي استان است

بندرانزلي- ناظرگمركات گيلان و مديركل گمرك انزلي گفت: گمرك آستارا به عنوان يك اداره كل در امور واردات و صادرات قطعي، ورود و خروج موقت، ترانزيت داخلي و خارجي، كارتينگ بين المللي، مبدا و مقصد كارنه تير، كاپوتاژ، امور مسافري، مرجوعي و قضايي آماده فعاليت است .

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی گمركات گیلان ، 'پرویزتقوی' اظهار كرد : گمرك در راستای ارائه خدمت و تسهیل در امر تجارت مجوز رویه های مختلف گمركی را در اختیار این بندر قرار داده كه وجود زیرساختها و امكانات در این بندر نقش بسزایی در اعطای این مجوزها داشته است.

وی افزود : این اداره كل به عنوان بزرگترین گمرك زمینی شمال كشور علاوه بر ارائه خدمات مختلف گمركی، در زمینه امور مسافری نیز فعالیت می‌نماید بطوریكه بعنوان سومین مرز زمینی پرترددكشورشناخته شده و رتبه اول تجارت چمدانی كشور( 45 درصد كل صادرات چمدانی ایران) در سالیان متوالی را به خود اختصاص داده است.

تقوی، رتبه اول صادرات درمیان گمركات شمال كشور توسط آستارا را ار دیگر مزایای این گمرك عنوان و تصریح كرد : بیشترین حجم صادرات از این شهرستان شامل مواد غذایی، محصولات كشاورزی، انواع ماشین، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و برخی كالاهای صنعتی بوده كه به كشورهای آذربایجان، روسیه و ...ارسال شده است.

به گفته وی عمده ترین كالاهای وارداتی این گمرك، شامل آهن آلات، انواع چوب و تخته، انواع محصولات مصرفی و البسه و لوازم خانگی بوده كه ازكشورهای تركیه- آذربایجان و چین به آستارا وارد شده است.

وی تصریح كرد: با راه اندازی اسكله و ورود كشتی های تجاری گمرك آستارا می تواند یكی از تاثیرگذارترین گمركات كشور در زمینه صادرات مخصوصاً به كشورهای حوزه دریای خزر باشد.

ناظرگمركات گیلان درادامه با اشاره به مزایای بندرآستارا اظهار داشت: از نظر اقتصادی می‌توان گفت آستارا به هیچكدام از شهرستان‌های هم تراز خود شباهتی ندارد.

تقوی ، قرار داشتن در نقطة مرزی ایران با جمهوری آذربایجان، همسایگی با چهار كشور تازه استقلال یافته شوروی سابق، تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با كشورهای آسیای میانه، اتصال آستارا (ایران) به آستارا (آذربایجان) از طریق راه آهن در آینده نزدیك را از مزایایی مهم این شهرستان برشمرد.

وی ادامه داد: واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و همچنین نزدیكی به مركزكشور (نسبت به دیگر نقاط مرزی كشور) با فاصله 530 كیلومتر از تهران و 190 كیلومتر از مركز استان گیلان از ویژگی‌های مهم این شهرستان است.

ناظرگمركات گیلان خاطرنشان كرد: دسترسی آسان به امكانات خطوط انتقال گاز و برق،طبیعت ملایم و مساعد و گردشگری مناسب. دریایی آرام با 120 روز آفتابی و با شیب كم ، بندرآستارا را درموقعیت منحصر بفرد طبیعی و گردشگری نیز قرار داده كه این مزایا با راه اندازی كامل بندرگاه می تواند تاثیر مهمی بر افزایش گردشگر خارجی به كشور داشته باشد.

ناظرگمركات استان گیلان ومدیركل گمرك انزلی در ادامه اظهارداشت: با راه اندازی كامل بندرچند منظوره آستارا این شهرستان، در بخش تجارت و بازرگانی توسعه گیلان را شتاب خواهد بخشید وبا توجه به اینكه بندرآستارا، محل تلاقی دو قاره وكریدورهای مختلف حمل و نقل است، این بندر درآینده نزدیك، میتواند نقش راهبردی مهمی در منطقه داشته باشد.

تقوی تصریح كرد:بندرتجاری و دریایی آستارا احیا كننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر خواهد بود.

وی متذكر شد: با راه اندازی این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل كالا به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال كشور حدود 160 كیلومتر در خشكی و 150 كیلومتر در مسافتهای دریایی كاهش می‌یابد كه این امر نقش موثری در كاهش قیمت تمام شده كالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب كشور خواهد داشت.

بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب كشور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا كه راه اندازی این بندر موجب كاهش هزینه واردات و صادرات كالا برای بازرگانان ایرانی می‌شود.

بنا به گفته كارشناسان، صادرات، واردات و ترانزیت غلات از اهداف احداث این بندر است .

بندرتجاری آستارا همچنین، به منظور حمل و بارگیری كالاهای عمومی، فرآورده‌های نفتی و مسافری در دست ساخت بوده و با ظرفیت اسمی 5 / 3 میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می‌شود كه دو میلیون تن از محموله‌های تخلیه و بارگیری شده در این بندر شامل مواد سوختی و 5 / 1 میلیون تن (در حال حاضر عملیات ساخت اسكله نفتی آغاز نشده و ساخت اسكله نفتی از فاز 1 به فاز 2 منتقل شده ‌است)دیگر نیز شامل فعالیتهای عمومی بندری خواهد بود.

مرز آستارا، تقریباً تنها مرز امن و دست نخورده و بدون تنش ایران در حداقل 80 سال گذشته‌ بوده كه خود تأثیر بسزایی درامنیت اقتصادی و سیاسی این شهر دارد.

قدمت تاریخی و وضعیت فرهنگی مناسب یكی دیگر از مزایای این شهر مرزی است.

/604 /620