۲۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۷:۳۶
کد خبر: 80321420
T T
۰ نفر
نيروي شبه نظامي عراق منافع آمريكا را به حمله تهديد كرد

تهران - نيروي شبه نظامي عراقي 'عصائب اهل الحق' كه برخي از مهمترين حملات عليه نيروهاي بيگانه در جريان جنگ عراق را انجام داده است، روز پنجشنبه منافع آمريكا در اين كشور را به دليل پخش يك فيلم موهن عليه پيامبر اسلام (ص) به حمله تهديد كرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، 'قیس الخزعلی' رهبر نیروی شبه نظامی عصائب اهل الحق اظهار داشت: اهانت به حضرت محمد (ص)، كل منافع آمریكا را به خطر خواهد انداخت و ما آنها را به خاطر این مساله نخواهیم بخشید.

پخش این فیلم موهن، مسلمانان در كشورهای لیبی، مصر و یمن را نیز خشمگین كرده و اعتراضاتی را در این كشورها به همراه داشته است.

سفیر آمریكا در لیبی و سه كارمند دیگر سفارت این كشور سه شنبه شب در جریان حمله به كنسولگری آمریكا در شهر بنغازی در اعتراض به پخش این فیلم كشته شدند.

در همین حال اعتراض به پخش این فیلم روز پنجشنبه در بغداد و در شهر بصره آغاز شد. صدها تن از حامیان مقتدا صدر روحانی شیعه ضد آمریكایی به خیابان ها آمدند و از دولت عراق خواستند سفارت آمریكا را ببندد.

در همین حال، نوری مالكی نخست وزیر عراق ضمن محكوم كردن این فیلم به عنوان یك فیلم 'توهین آمیز' و 'نژادپرستانه'، از مسلمانان خواست نسبت به آن با خشونت واكنش نشان ندهند.

در بغداد صدها معترض در شهرك صدر تجمع كردند و با به آتش كشیدن پرچم آمریكا، شعار 'مرگ بر آمریكا' سر دادند.

شمار جمعیت حاضر در شهر بصره نیز به صدها تن می رسید و روحانیون شیعه و سنی در این تظاهرات شركت داشتند.

شهر نجف در جنوب بغداد نیز در اعتراض به ساخت این فیلم صحنه تظاهرات مردمی بود.

مترجمام**9109 **1597
۰ نفر