۲۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۱۷
کد خبر: 80320948
T T
۰ نفر
استاندار: فرهنگ نماينده و مدير شدن در ايلام بايد اصلاح شود

ايلام- استاندار ايلام گفت: فرهنگ نماينده و مدير شدن در استان بايد اصلاح شود تا بتوانيم حركتي رو به جلو داشته باشيم.

به گزارش ایرنا، 'مجتبی اعلایی' در نشست اعضای شورای اداری استان ایلام افزود: متاسفانه مدیران تنها به دنبال كسب مقام هستند و از پست های خالی اداره ها برای بكارگیری افراد فامیل و قبیله خود تلاش می كنند و پس از كسب كرسی مدیریت هم به هیچ قیمتی حتی بازنشستگی حاضر به خالی كردن آن نیستند.

وی اظهار داشت: این قبیل مدیران هیچ وقت فرصت خدمتگزاری به مردم پیدا نمی كنند و همواره به دنبال منافع شخصی خود هستند كه این مشكل موجب كم تحركی در توسعه استان می شود.

وی همچنین از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد كرد و گفت: ما مخلص همه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستیم اما مدیر با حفظ شوون مدیریتی و نماینده با رعایت اصول وظایف ذاتی خود می تواند برای توسعه كاری انجام دهد.

وی با انتقاد از مواضع نمایندگان حوزه شمالی و جنوبی مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نسبت به مدیران استان افزود: هر دو نماینده مردم ایلام محترم و عزیز هستند اما بهتر است نقدها و پیشنهادهای خود را با حضور در نشست هایی كه آنها نیز عضو هستند، مطرح كنند.

اعلایی افزود: ما هم به عنوان استاندار ایلام از این عزیزان نقدهایی داریم و هیچ قصد و نیتی جز جلو رفت توسعه استان نداریم.

استاندار ایلام اظهار داشت: یكی از نمایندگان استان در نشست اخیر خود در شهرستان دره شهر مطالبی در خصوص تعطیلی روزهای پنجشنبه، بیكاری و... ارایه كرده كه باید در پاسخ این نماینده محترم گفت؛ تعطیلی روزهای پنجشنبه هیچ دخلی به كم كاری ندارد زیرا استان ایلام به دلیل موقعیت گرمسیری همچون استان های خوزستان، هرمزگان و یزد كه سال ها است روزهای پنجشنبه در آن تعطیل است، پیرو مكاتبات وزیر نیرو به منظور كاهش هزینه ها و صرفه جویی در انرژی این اقدام صورت گرفته است و كاركنان اداره ها با افزایش یك ساعت به ساعات كار سایر روزها 44 ساعت در هفته در خدمت مردم هستند.

وی در خصوص دلایل عقب ماندگی استان و كم توسعه یافتگی آن نیز اظهار داشت: مردم رفتارشان را از ما می آموزند؛ چرا نمایندگان محترم شمالی و جنوبی به طور جداگانه با یك وزیر وقت ملاقات می گیرند؟مگر هر دو نفر نماینده مردم استان ایلام نیستند؟

وی ادامه داد: متاسفانه مقدمه نمایندگی در ایلام از همان ابتدا با جنگ و ستیز با مدیریت شروع می شود و با وعده های بدون پشتوانه قانونی به افراد قبیله خود از همان ابتدا پا كج می گذارد.

اعلایی گفت: همچنین پس از انتخاب به نمایندگی دچار دگر دیسی شده و در همه امور كارشناس و خبره می شود و زمینه نقد را در همه امور آغاز می كند و دستور می دهد.

وی افزود: یكی از نمایندگان استان همانند یك استاندار با مردم دیدار مردمی و جلسه تشكیل می دهد، مدیران دستگاه ها را مورد بازخواست قرار داده و دستور می دهد، استان كه به دو استاندار نیاز ندارد؟ نماینده برای قانونگذاری است نه اجرا، هیچ مدیری حق ندارد، چنین دستوری را بپذیرد.

وی اظهار داشت: حتی دستگاه های نظارتی و بازرسی در صورت مشاهده تخلف، وظیفه گزارش دارند و حق دستور به مدیران دستگاه های اجرایی را ندارند.

وی با انتقاد از رفتار منطقه ای نمایندگان گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نماینده همه مردم هستند و برای پیگیری مطالبات در چارچوب قانون و نیازهای استان همسو با دیگر مسوولان باید حركت كنند.

وی افزود: مثلا مطالبه فرودگاه آبدانان از سوی یكی از نمایندگان هیچ توجیه منطقه ای هم ندارد و این امر بیانگر ورود غیر كارشناسی نمایندگان ما به مسایل استان است.

وی، مشكل پتروشیمی دهلران، وجود دو تونل در دو حوزه كه از ضرورت ها و اولویت های استانی نبودند، ورود در تصمیم گیری های اجرایی بدون استفاده از ابزار كارشناسی، ورود به مسایل عزل و نصب ها با انتخاب گزینه قبیله ای را از جمله مشكلات نبود توسعه استان توسط نمایندگان و مدیران برشمرد.

وی با ابراز نارضایتی از نبود حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست های كارگروه ها و شورای اداری، گفت: نمایندگان در جلسات حضور یابند، انتقاد كنند، پیشنهاد بدهند و در كنار هم به مشكلات رسیدگی كنیم نه اینكه هر كدام خارج از وظیفه ذاتی خود مسایل را در جایی كه مرتبط با موضوع نیست، مطرح كنند.

اعلایی اظهار داشت: یكی دیگر از نمایندگان استان كه امیدوار بودم همكاری بسیار خوبی با ایشان داشته باشم، به محض نماینده شدن به سرعت به مسایل عزل و نصب ها ورود پیدا كرد و اتهاماتی در خصوص افراد مختلف مطرح كرد.

استاندار ایلام گفت: اگر واقعا این مطالب صحیح است ایشان باید از طریق مراجع قانونی و بازرسی پیگیر شوند زیرا هرگونه تهمتی به افراد پیگیری قضایی برای آنان در پی دارد.

وی در خصوص انتقاد یكی از نمایندگان ایلام نسبت به اعتبارهای فرهنگی، طرح سلمان و هفته پایداری استان گفت: اعتبارهای فرهنگی تعریف خاصی دارد و تمام دستگاه های نظارتی به این شكایات رسیدگی كرده و نتوانسته اند هیچ مشكلی از نظر محتوایی، شكلی و اجرایی آن پیدا كنند.

وی برگزاری دوره آموزشی برای مدیران در قالب طرح سلمان را وظیفه ذاتی وزارت كشور برشمرد و گفت: مدیران باید آموزش های لازم را فرا بگیرند و در این دوره ها حضور یابند.

استاندار ایلام همچنین در خصوص اعتبارهای هفته پایداری ایلام در تهران گفت: این اعتبارها 300 میلیون تومان بوده و در راستای ترویج فرهنگ پایداری استان به كشور هزینه شده است.

وی از مدیران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست: با تعامل و همكاری برای توسعه و پیشبرد اهداف استان تلاش كنند.ك/2

7177/534/565