۲۰ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۰۳
کد خبر: 80317034
T T
۰ نفر
تركيه معاون سابق و فراري رييس جمهوري عراق را به دولت بغداد تحويل نمي دهد

آنكارا - روزنامه 'حريت چاپ تركيه روز دوشنبه نوشت: آنكارا 'طارق الهاشمي' معاون سابق و فراري رييس جمهوري عراق را كه به اعدام محكوم شده ، تحويل بغداد نخواهد داد.

روزنامه حریت در مطلبی با عنوان 'هر چقدر كه می خواهی بمان' در صفحه نخست خود افزود: آنكارا به هاشمی اطمینان خاطر داده كه وی را به عراق تحویل نخواهد داد و هر مدت كه بخواهد، می تواند در تركیه بماند.

این روزنامه با ادعای اینكه موضوع هاشمی به صورت سمبلی در تضاد و درگیری گروه های مختلف در عراق درآمده است، نوشت: طارق هاشمی بعد از اینكه توسط 'نوری المالكی نخست وزیر عراق به تشكیل جوخه های مرگ متهم شد، در دادگاهی به اعدام محكوم گردید.

حریت با اشاره به اینكه هاشمی دیشب به دنبال صدور حكم اعدامش، سراسیمه از استانبول به آنكارا آمده و با 'احمد داود اوغلو' وزیر خارجه تركیه دیدار كرد، افزود: در این دیدار داود اوغلو به هاشمی اطمینان داده كه وی را تحویل مقامات عراقی نخواهند داد و هر چقدر كه می خواهد ، می تواند در تركیه بماند.

روزنامه تركیه نوشت: آنكارا با حمایت قاطع از طارق هاشمی، یك بار دیگر در مقابل نوری المالكی نخست وزیر عراق كه تركیه را به عنوان دشمن تلقی می كند، ایستاده است .

طارق هاشمی آوریل سال گذشته در پی اتهام دست داشتن در ترور مقامات عراقی ، به تركیه فرار كرد و از آن مدت تاكنون در منزلی كه دولت آنكارا برای وی در استانبول اجاره كرده ، اقامت دارد.

او قرار است امروز در آنكارا در یك كنفرانس خبری در خصوص صدور حكم اعدامش و گفت و گوی دیشب خود در آنكارا با وزیر خارجه تركیه با نمایندگان رسانه ها گفت و گو كند.

در این میان شبكه خبری 'ان.تی.وی' گزارش داد كه داود اوغلو دیشب به دنبال دیدار با هاشمی، با 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه دیدار كرد كه در این دیدار 'حاكان فیدان' رییس سازمان اطلاعات تركیه نیز حضور داشت.

معاون فراری رییس جمهوری عراق ، از سوی پلیس بین الملل (اینترپل) نیز تحت تعقیب قرار دارد.

خاورم/2011**230**1651