۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۷:۲۰
کد خبر: 80314458
T T
۰ نفر
آيت الله 'طالقاني' بازوي تواناي اسلام و انقلاب بود

فيروزكوه- امام جمعه شهرستان فيروزكوه گفت: آيت الله طالقاني بازوي تواناي اسلام و انقلاب و از مخالفان فعال رژيم منحوس پهلوي بود.

حجت الاسلام و المسلمین 'عبدالعلی استیری' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا شرق استان تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز وفات آیت الله سید 'محمود طالقاني' نخستین امام جمعه تهران در سال 58، اظهارداشت: آیت الله طالقانی ملقب به ابوذر، زمان در سال 1282 هجری شمسی در دهستان 'گلیرد' از توابع طالقان دیده به جهان گشود و تا سن 28 سالگی به تحصیلات خود در علوم اسلامی در مدارس رضویه و فیضیه قم ادامه داد و پس از آن در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری كنونی) شروع به تدریس كرد.

امام جمعه فیروزكوه افزود: آیت الله طالقانی در سال 1318 برای نخستین بار در اعتراض رسمی به حكومت به جهت هتك حرمت به اسلام، محكوم به حبس شد.

وی ادامه داد: ایشان در مبارزات ملی شدن نفت فعالانه حضور داشتند و فردای 28 مرداد 1332 به جرم پنهان كردن 'نواب صفوی' رهبر فداییان اسلام در خانه اش دستگیر شد و به زندان افتاد.

حجت الاسلام استیری خاطرنشان كرد: ایشان پس از هر بار كه به زندان می افتاد عزم خود را بیشتر جزم می كرد و به مبارزه علیه رژیم ستمشاهی به شكل جدی تری می نگریست تا اینكه پس از چند دوره زندان سرانجام در سال 1356 به 10 سال زندان محكوم شد، اما در اثر اعتراضات مردمی در هشتم آبان 1357 از زندان آزاد شد.

وی تصریح كرد: از آنجایی كه آیت‌ الله طالقانی از دوره رضاخان هم با استعمار و هم با استبداد جنگیده بود، به خوبی استعمار انگلیس و آمریكا را درك كرده و با آن در واقعه نهضت ملی شدن صنعت نفت و وقایع سال 1332 آشنا شده بود.

نماینده ولی فقیه در شهرستان فیروزكوه اذعان داشت: ایشان در طول عمر مبارك خویش با استبداد دست و پنجه نرم كرده بود و در نتیجه به شدت با هر دوی این پدیده‌ها مخالف بود.

وی گفت: آیت الله ‎‎طالقانی‎ به دستور امام‎ خمینی‎ (ره‎) ریـاسـت‎ شـورای‎ انقـلاب‎ و امامت‎‎ جمعه‎‎ تهران‎‎ را برعهده گرفت و همچنین در مقام‎‎ نمایندگی‎ مردم تهـران‎ بـه‎ مـجلـس‎ خبرگان‎ راه‎ یافت‎.

حجت الاسلام و المسلمین استیری ابراز امیدواری كرد آحاد مردم در قبال انقلاب و زحمات و خون های ریخته شده برای تداوم انقلاب تلاش نموده، حامی امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا باشند.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت نماز جمعه، خاطرنشان كرد: به فرموده نبی مكرم اسلام (ص) 'سه چیز است كه اگر امت می دانستند چه چیزی در آن برای آنان است بر سر آن با هم منازعه مي‌كردند؛ اذان و شتاب به سوی نماز جمعه و صف اول نماز'.

تهرام/8142/1457/