۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 80314374
T T
۰ نفر

'آب سياه' دومين عامل نابينايي در ايران است

۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 80314374
'آب سياه' دومين عامل نابينايي در ايران است

اراك- متخصص بيماري هاي چشمي در استان مركزي گفت: بيماري آب سياه چشم (گلوكوم) دومين عامل نابينايي در ايران و سومين عامل كوري در جهان است.

دكتر 'رضا رضایی' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گلوكوم یا آب سیاه بیماری است كه از افزایش فشار چشم نشات گرفته، موجب بروز آسیب در عصب بینایی می شود و در نهایت به كوری فرد می انجامد.

وی اظهار كرد: این بیماری تا مراحل پیشرفته معمولا بدون علامت بوده و به همین منظور تقویت امور پیشگیرانه و آگاهی رسانی در خصوص آن به مردم اهمیت زیادی دارد.

متخصص بیماری های چشمی در استان مركزی ادامه داد: هم اكنون به ازای هر یكهزار نفر از جمعیت ایران یك مبتلا به عارضه آب سیاه چشم (گلوكوم) وجود دارد.

دكتر رضایی توضیح داد: فشار چشم در حالت عادی بین 10 تا 22 میلیمتر جیوه است و اگر تولید مایع زلالیه در فضای كروی چشم به هر دلیل افزایش یابد یا تخلیه آن با مشكل مواجه شود بیماری آب سیاه را در پی دارد.

وی خاطر نشان كرد: برخی از نژادها به دلیل تنگی فضای داخل چشم مستعد بروز این بیماری هستند و افزایش سن و جنسیت افراد (بیماری گلوكوم در زنان بیشتر از مردان است) و برخی بیماری ها نظیر دیابت در بروز آن نقش اساسی دارد.

این متخصص بیماری های چشمی توصیه كرد: با توجه به اینكه افت بینایی ناشی از آب سیاه غیر قابل بازگشت است تمامی افرادی كه سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بعد از 35 سالگی باید هر ساله از نظر فشار چشم معاینه شوند.

دكتر رضایی اضافه كرد: افراد مبتلا به دیابت و سیگاری ها نیز باید هر شش ماه یكبار معاینات فشار چشم را انجام دهند.

وی تصریح كرد: به علت نبود نظام مراقبت بیماری آب سیاه در استان مركزی آمار قطعی و شفاف از شیوع این بیماری وجود ندارد.

این متخصص بیماری های چشمی در استان مركزی گفت: درصد بالایی از مبتلایان به آب سیاه در صورت تشخیص به هنگام با دارو درمان می شوند و در این خصوص نیاز است كه دسترسی بیماران در مناطق صعب العبور به داروها توسط مسوولان تامین شود.

دكتر رضایی، لیزر درمانی و عمل جراحی را دو روش درمانی دیگر برای آب سیاه عنوان كرد و افزود: در حال حاضر تنها یك دستگاه لیزر در كلینیك فوق تخصصی امام رضا (ع) اراك وجود دارد كه می طلبد با متوسط مراجعات روزانه پنج نفر توان و كیفیت این دستگاه ارتقا یابد.

وی اظهار كرد: نكته مهم در خصوص عمل جراحی آب سیاه مراقبت های قوی است و بیمار باید در صورت داشتن علایم التهاب، عفونت، آب ریزش چشم و قرمزی بلافاصله به پزشك مراجعه كند و پس از بهبود كامل نیز بار دیگر فشار چشم را معاینه كند.

این متخصص بیماری های چشمی در استان مركزی عنوان كرد: عصب بینایی از حدود یك میلیون رشته عصبی تشكیل شده است كه بصورت دسته ای از رشته ها گرد هم آمده اند.

این عصب، شبكیه (پرده نازك حساس به نور در قسمت عقب كره چشم) را به مغز متصل می كند و برای داشتن دید خوب، سالم بودن عصب بینایی ضروری است.

دكتر رضایی اضافه كرد: در گلوكوم، زاویه بسته حاد علایمی چون درد و قرمزی چشم، تهوع، سردرد و ریزش اشك وجود دارد اما این بیماری با زاویه باز فاقد علامت است.ك/3

560/507