۱۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۴۸
کد خبر: 80314041
T T
۰ نفر
ديپلمات كانادايي: قطع ارتباط سياسي با ايران اشتباه راهبردي كانادا است

برلين - سفير سابق كانادا در ايران، اقدام اوتاوا در تعطيلي سفارت خود در تهران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين اقدام يك اشتباه راهبردي براي اوتاوا محسوب مي شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آلمانی' د.پ.آ' به نقل از 'جان ماندی' سفیر سابق كانادا در تهران كه تا سال 2007 مسوولیت نمایندگی این كشور در ایران را برعهده داشته، نوشت:این اقدام پیامدهای سنگینی برای دولت كانادا خواهد داشت.

مندی كه با روزنامه تورنتو استار مصاحبه كرده، 'استفان هارپر' نخست وزیر كانادا را متهم كرد كه با این اقدام، كشورش را برای حمایت از جنگ طلبی و تهدید نظامی برخی ها علیه تاسیسات هسته ای ایران، آماده می كند.

سفیر سابق كانادا در تهران می افزاید: تصمیم تعطیلی سفارت در تهران و قطع روابط سیاسی و دیپلماتیك با ایران تبعات سنگینی برای كانادا به همراه خواهد داشت و به سادگی قابل بازگشت نیست.

ماندی كه درحال حاضر به عنوان یك محقق در مركز مطالعات سیاست بین المللی دانشگاه اوتاوا فعالیت دارد، در ادامه تاكید كرد: كانادا با این كار، نقش سیاسی خود به عنوان یك بازیگر بین المللی در كمك به حل مسالمت آمیز مسائل بین المللی از جمله برنامه هسته ای تهران را از دست داد.

در همین رابطه 'تونی بورمن' استاد روزنامه نگاری دانشگاه و تحلیلگر سیاسی كانادا، نیز در سرمقاله روز شنبه روزنامه تورنتو استار، با انتقاد شدید از این اقدام، نوشت: ظاهرا كانادا وزیر خارجه جدیدی به نام 'بنیامین نتانیاهو' دارد.

این تحلیلگر سیاسی كانادایی در ادامه نوشته است:ممكن است كه كار روزانه نتانیاهو نخست وزیری اسراییل باشد اما اقدامات ناگهانی اوتاوا علیه ایران ظاهرا این نكته را تایید می كند كه دولت هارپر اختیارات خود در بخش سیاست خارجی در قبال خاورمیانه را به اسراییلی ها واگذار كرده است.

بورمن با اشاره به اینكه هیچ نام دیگری نمی توان روی این تصمیم ناپخته و بدون فكر كانادا گذاشت، وشته است: تاكنون كشورهای غربی درمورد برنامه هسته ای ایران پیگیر بودند كه تورنتو با این اقدام، خود را از این گروه جدا كرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: كانادا در گذشته به عنوان یك میانجیگر صادق در مسائل خاورمیانه شناخته می شد اما با این اقدام عجیب كه نشانگر حمایت بی چون و چرای دولت این كشور از سیاست های اسراییل است، این چهره مخدوش شده و حتی از بین رفته است.

بورمن در ادامه با تاكید براینكه برخلاف آنچه دولت كانادا تصور كرده این اقدام موجب عقب نشینی ایرانی ها نخواهد شد، نوشت: البته جای تعجب نیست كه نتانیاهو با سرعت و با گرمی از اقدام كانادایی ها در تعطیلی سفارت در ایران استقبال كرده است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه كانادایی آمده است:مردم كانادا حق دارند بدانند دولت كشورشان چه هدفی را از این اقدام عجیب و غیرمنطقی دنبال می كند اما به ظاهر باید صبر كنند تا نخست وزیر با وزیر خارجه جدید خود در تل آویو تماس بگیرد تا دلیل آن روشن شود.

به دنبال اقدام شتابزده دولت كانادا در تعطیلی سفارت این كشور در تهران و اعلام قطع روابط سیاسی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام كرد كه دولت فعلی كانادا به رهبری آقای 'استفان هارپر با سیاست های افراطی در حوزه سیاست خارجی شناخته می شود.

رامین مهمان پرست، اقدامات متعدد و خصمانه این دولت علیه ملت ایران و جامعه ایرانیان مقیم كانادا مانند بستن بخش روادید سفارت در تهران، مسدود كردن حساب های بانكی ایرانیان مقیم این كشور و منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی را از جمله این سیاستها عنوان كرد و افزود: رفتارهای خصمانه دولت نژاد پرست كنونی كانادا در حقیقت پیروی از سیاست های دیكته شده صهیونیستی و انگلیسی است.

مهمان پرست تصریح كرد: تعطیلی سفارت كانادا در تهران در ادامه سیاستهای ضد ایرانی هارپر و واكنش شتاب زده نسبت به شكست آشكار دولت این كشور در قبال برگزاری موفق اجلاس سران غیر متعهدها در تهران ارزیابی می شود.

اروپام** 2051* *1701**1516