۱۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۱۴
کد خبر: 80312705
T T
۰ نفر
معاون وزير تعاون خبر داد: افتتاح يك هزار طرح تعاوني در هفته تعاون

تهران بزرگ- معاون تعاون وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي از افتتاح يك هزار طرح تعاوني با سرمايه گذاري يك هزار و 50 ميليارد تومان در هفته تعاون خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، ˈغلامحسین حسینی نیاˈ پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به نقش تعاون در پیشبرد اهداف كلان اقتصادی كشور، اظهار داشت: هم اكنون 180 هزار تعاونی با 43 میلیون نفرعضو و با 3/2 اشتغال در كشور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در دنیا از هرهفت نفر یك نفرعضو تعاونی ها است در حالی كه در ایران از هر سه نفر یك نفر در تعاونی ها عضویت دارد.

وی ادامه داد: 84 هزار تعاونی تولیدی در كشور وجود دارد كه 47 درصد از آن ها در گرایش های صنعتی، معدنی و عمرانی و غیره فعالیت می كنند. در بخش كشاورزی و روستایی 30 درصد، مسكن 20 درصد، 80 درصد پسته و فرش دستباف و 50 درصد حمل و نقل توسط تعاونی ها صورت می گیرد.

حسینی نیا با اشاره به فعالیت بانوان در قالب تعاونی ها، خاطرنشان كرد 10 میلیون نفر از اعضای تعاونی ها را بانوان تشكیل می دهند كه 23 درصد از اعضای هیات مدیره و 17 درصد اعضا را تشكیل می دهند.

معاون وزیر تعاون به اقدامات صورت گرفته برای بسترسازی فعالیت تعاونی ها در كشور اشاره كرد و افزود:ایجاد بانك توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، راه اندازی تعاونی های نسل جدید و ده ها پروژه و طرح دیگر از فعالیت های صورت گرفته در این راستا است.

وی گفت: هم اكنون ایران یكی از كشورهای پیشرو در امر تعاون به شمار می رود كه رشد تصاعدی آن نیز بعد از ابلاغ سیاست های اصل 44 آغاز شده است.

حسینی نیا افزود: در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم 32 هزار میلیارد تومان سهام شركت های دولتی به تعاونی ها واگذار شد.

وی تعاونی را وسیله ای برای غیردولتی كردن اقتصاد ذكر كرد و گفت: این شیوه اقتصادی می تواند جلوی سلطه نظام سرمایه داری را بگیرد و به تقسیم عادلانه ثروت بین تمام آحاد جامعه منجر شود.

حسینی نیا بیان كرد: تعاون از راه های برابر كردن فرصت ها ، مبارزه ریشه ای با فقر را پیش می گیرد و می تواند نقش موثری در اقتصاد مقاومتی و شرایط فعلی اقتصاد كشور ایفا كند.

معاون وزیر تعاون متذكر شد در حالی كه اقتصاد كمونیستی جایگاه خود را در بین كشورها از دست داده و نظام سرمایه داری نیز رو به افول است، اقتصاد تعاونی بعنوان شیوه ای مردمی می تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی كشورها و اشتغالزایی داشته باشد.

هفته تعاون كه از 13 شهریور آغاز شده تا 19 همین ماه ادامه خواهد یافت .

اقتصام**3917**1542**